Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

TNT bezorgt minder post op maandag

15-10-2010
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
het-einde-van-de-postbode
Het is beleid van postbedrijf TNT om de kwaliteit van haar postbezorging achteruit te laten gaan, zo blijkt uit interne documenten van TNT die in handen zijn van ZEMBLA.
Vanaf 1 oktober heeft TNT ervoor gekozen om poststukken van vrijdag, die ze door interne fouten zaterdag niet kan bezorgen, twee dagen later te bezorgen. In de praktijk betekent dit dat TNT heeft besloten, dat een brief die in de brievenbus is gedaan op vrijdag voor 18.00 uur, maar die door toedoen van TNT niet op de vereiste dag (zaterdag) wordt bezorgd, pas op dinsdag bij de geadresseerde terecht komt. TNT heeft berekend dat dit ongeveer 23 miljoen stuks post per jaar zijn. Dat blijkt uit de ZEMBLA-aflevering ‘Einde van de postbode’, die zaterdag 16 oktober om 22.30 uur te zien is bij de VARA op Nederland 2.

TNT bezorgt vanaf 1 oktober daarmee 30% minder post op de maandag. Het bedrijf herstelt haar eigen fouten niet meer zo snel mogelijk, maar alleen tegen de laagste kosten. Deze maatregel levert TNT een besparing van 3 miljoen euro op. In het interne document ‘Optimalisatie Maandag voor productieteamleiders’ staat: ‘Door het weghalen van een deel van de post, wordt het aantal te bezoeken adressen fors lager. In 80 tot 90% van de gevallen betekent één brief minder ook één stop minder. De postbode zal dus nog meer delen van de wijk kunnen overslaan en is sneller klaar met bezorgen.’

TNT is zich ervan bewust dat deze maatregel bij veel postbodes weerstand zal oproepen,  omdat zij de poststukken die door TNT toch al niet meer binnen de vereiste 24 uur kunnen worden bezorgd, nog veel later dan anders moeten bezorgen. Zo stelt TNT: ‘Puur voor de kwaliteit bestelling en overkomstduur maakt het niet meer uit of wij post één of twee dagen te laat bezorgen, want de kwaliteit is reeds verloren. Dit punt zal echter bij veel medewerkers reactie oproepen.’

Deze beleidsverandering lijkt in te druisen tegen de gedachte achter de wettelijke verplichting van TNT voor bezorging binnen 24 uur. TNT dient namelijk jaarlijks ongeveer tenminste 95% van de post, binnen Nederland binnen 24 uur (‘standard overnight service’) te bezorgen. TNT moet er dus naar streven om post zo snel mogelijk te bezorgen. Post die door TNT zelf niet binnen 24 uur kan worden bezorgd, moet dus niet op de plank blijven liggen.

‘Het is echt een zooitje in de depots’
TNT zegt steeds dat de bezorging uitstekend loopt, op enkele incidenten na. De redactie van ZEMBLA liet via de website Red de Postbode echter een onderzoek doen waaruit het tegendeel zou blijken. Een klein half jaar werd bijgehouden waar het misging in de bezorging van brieven. Vestigingsmedewerkers van TNT door heel Nederland meldden de problemen die zij tegenkwamen op hun vestiging. Regelmatig kregen hele wijken geen post, waaronder rouwbrieven en aangetekende stukken. En bleef de post soms meerdere dagen staan. Ook raakt post zoek. De reden is onderbezetting, melden de postbodes op de site. De laatste weken worden door het hele land massaal uitzendkrachten ingehuurd om de post die blijft staan weg te werken.

Een vestigingsmedewerker uit Amstelveen schrijft aan Red de Postbode:
‘De uitzendkrachten zijn niet aan te slepen. Het is echt een zooitje in de depots. Er staan soms nog tassen in depot van twee dagen daarvoor en dat ligt absoluut niet aan de postbezorger, maar gewoon het feit dat ze niemand hebben voor de wijken.’

Ook valt op dat er veel aangetekende stukken blijven liggen. In de volgende gemeenten zijn er het afgelopen half jaar honderden aangetekende stukken niet op tijd bezorgd of zoek geraakt: Delft, Rotterdam, Den Haag, Almelo, Soest/Baarn, Bilthoven en Rijswijk.
Ook rouwkaarten worden niet binnen 24 uur bezorgd. Een postbode meldt: ‘In Bilthoven op maandag 27 september zeven wijken blijven liggen met daarbij de nodige rouwbrieven. Tevens wil ik ook melden dat alle aangetekende en legitimatiezendingen niet zijn bezorgd. Ook worden er regelmatig wijken uit de depots mee terug genomen, omdat deze niet bezorgd waren.’

TNT weigert ZEMBLA commentaar te geven.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.