Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Schiphol sluit buffet in Aspire lounge na klachten medewerkers

24-03-2020
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
278 keer bekeken
  •  
schiphol-1 copy
Schiphol laat in een reactie aan Zembla weten het buffet in de Aspire lounge per direct te sluiten. Tot dinsdag lag er open en bloot eten in de lounge. Medewerkers maakten zich vanwege de coronacrisis grote zorgen en hadden aan verschillende media een brief gestuurd, nadat klagen bij het management niets opleverde.

De lounges serveerden volgens de medewerkers vorige week maandag en dinsdag geen eten, maar woensdag lag het buffet weer vol. “Het eten staat zonder bescherming op het buffet, waardoor iedereen hier overheen kan hoesten en het virus kan overdragen op anderen. Wij hebben dit meermaals aangegeven bij onze leidinggevenden, maar kregen alleen maar te horen: van Schiphol mag het, dus serveren wij eten.”

Volgens de medewerkers worden reizigers die hoesten of koorts hebben niet de lounge uitgezet. “Wij als personeel mogen dit niet doen, maar zowel de leidinggevenden als de manager gaan ook niet tot actie over.” Daarnaast zouden er meer dan honderd mensen tegelijk worden toegelaten in de lounge.

Reactie Schiphol
Zembla legde gistermiddag verschillende vragen over de lounge aan Schiphol voor. Ook over de drukte in de lounge. Een woordvoerder van Schiphol reageert deze ochtend: “Conform de maatregelen van het beleid zijn op Schiphol direct de eet- en drinkgelegenheden gesloten op de luchthaven. In de Aspire lounge is er nog wel als uitgiftepunt een buffet geweest, waarbij het uiteraard belangrijk was dat bezoekers van de lounge gepaste afstand bewaarden. Daarvoor waren ook bordjes geplaatst. Inmiddels is besloten om het buffet te sluiten.” Medewerkers laten dinsdag weten dat het eten weg is, maar dat drank nog steeds wordt aangeboden.

Drukte en geen afstand tussen passagiers bij bagagebanden
De afgelopen dagen circuleerden er beelden van reizigers op Schiphol die in grote aantallen, hutjemutje, op hun bagage wachtten. Schiphol liet aan Zembla over die beelden weten: “We hebben de beelden gezien en er was veel overlap van vluchten vanuit het Caribisch gebied. Vanaf die bestemmingen moet de douane controleren (de zogeheten 100-procentscontroles, waarbij bagage wordt gecheckt, red.).”

Volgens de woordvoerster maakt de douane voor deze vluchten gebruik van speciale faciliteiten in de bagagekelder- en hal. “Deze faciliteiten waren alleen beschikbaar bij bagageband 22. Deze processen worden na vandaag verspreid zodat ook de bagage van deze vluchten op aparte banden aankomt.”

Vakbond FNV heeft weinig vertrouwen
Joost van Doesburg van vakbond FNV heeft weinig vertrouwen in verbetering van de situatie bij de bagagebanden. “Die beelden zagen we eergisteren ook. Toen was het grote probleem dat er vertragingen waren. Ik ben benieuwd wat vandaag het probleem is.” 

Op beelden die Zembla van een reiziger kreeg, bleek dat er vanmorgen rond halftien opnieuw een grote groep mensen dicht op elkaar stond te wachten op bagage. Niemand van het vliegveld let op afstand tussen passagiers bij de bagageband, zo blijkt uit de beelden. Een van de passagiers zegt: “Niemand let hier op afstand.”

Eigen verantwoordelijkheid
Volgens een woordvoerder doet Schiphol er veel aan iedereen te wijzen op de aanbevolen 1,5 meter afstand. "Verder geldt dat iedereen -net als in supermarkten, op treinstations en in parken- ook zelf de verantwoordelijkheid heeft de voorschriften van de overheid op te volgen. We moeten het samen doen."

Beelden van bagageband Schiphol (24-03-2020):
Personeel zonder beschermingsmiddelen
De beveiligingsmedewerkers moeten volgens Van Doesburg zonder goede beschermingsmiddelen hun werk doen. Dat geldt volgens de vakbondsman ook voor personeel dat hulpbehoevende reizigers helpt. Op foto’s die Zembla van reizigers kreeg, zien we dat een medewerker zonder beschermingsmiddelen, iemand in een rolstoel naar buiten helpt.  

“Veel medewerkers van Schiphol willen het liefst naar huis rennen en de wanhoop achterlaten”, aldus van Doesburg. De FNV’er zegt meer mails van werknemers van Schiphol te krijgen dan hij kan beantwoorden. “Mijn mailbox is overvol. Ik heb niet vaak meegemaakt dat werknemers zo wanhopig zijn.”

Omdat de crisis acuut is, heeft actievoeren volgens FNV nu geen zin: “We doen een halve smeekbede en beroep op het gezond verstand van de Schiphol Group, want ze geven tot nu toe niet thuis waar het om werknemersbelang gaat.”

Foto van medewerker die zonder beschermingsmiddelen passagier helpt (datum foto: 24-03-2020):
schiphol steward helpt hulpbehoevende
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.