Rechter wijst deeg- en huurclaim van boze Bakker Bart-franchisers af
11-03-2016
•
leestijd 1 minuten
•
97 keer bekeken
•
Gelderlander.
Bart's Retail BV, het moederbedrijf van Bakker Bart, hoeft 10 boze franchisenemers geen schadeclaim van 1,5 miljoen euro te betalen. De 10 winkeliers stellen dat ze te hoge duur- en deegprijzen betalen. Dat schrijft de Gelderlander.
De kantonrechter in Nijmegen stelt dat Bakker-Bartuitbaters, hun claim onvoldoende hebben onderbouwd. De uitspraak van de rechter werd volgens de rechtbank keer op keer uitgesteld vanwege de complexiteit van de zaak.
Huur- en deegprijzen
De 10 franchisenemers waren in juli 2015 naar de rechter gestapt. De huur- en deegprijzen werden aan de kaak gesteld, ook verklaarden ze dat het moederbedrijf de franchisenemers in een wurggreep zou houden. Zodanig zelfs, dat er in feite sprake zou zijn van schijnzelfstandigheid. De deegfabriek van Bart’s Retail levert haar producten goedkoper aan groothandelsbedrijf Beko, dan aan haar eigen winkeliers. Dat blijkt uit de ZEMBLA-uitzending ‘
Woede in de winkelstraat
’.
Lagere omzet
Bart's Retail BV ontkende bij de rechter dat de eigen winkeliers meer moeten betalen voor het Bakker Bart-deeg dan andere afnemers. Volgens de advocaten van de grootste bakkersketen van Nederland (176 winkels) hebben de franchisenemers van een economisch probleem - lagere omzetten door de crisis - ten onrechte een juridisch probleem gemaakt.