Sfeerfoto van Zembla

Zembla

Donderdag om 20.25 uur op NPO2npo2

Het onderzoeksjournalistieke televisieprogramma van BNNVARA
Zembla

Reactie Albert Heijn op vragen ZEMBLA

9 jan 2014
  •  
leestijd 5 minuten
reactie-albert-heijn-op-vragen-zembla
1. Volgens bronnen in de vleessector betalen supermarkten te weinig voor vlees en vleesproducten. Mede daarom zouden slachterijen gedwongen zijn de bandsnelheid te verhogen en het aantal ervaren medewerkers en bandkeurders te verminderen. Dat zou leiden tot meer mestbezoedeling en een lagere keuringskwaliteit. Wat vindt Ahold van het gestelde verband met de prijsdruk?
Antwoord
De markt van vlees en kip is vele malen groter dan de volumes die door Nederlandse retailers tezamen worden afgenomen. Vlees is namelijk een wereldmarkt waarbij de prijzen tot stand komen op basis van vraag en aanbod. Natuurlijk is het de verplichting van elke organisatie naar haar klanten, ook van Albert Heijn, om scherp in te kopen. In onze visie, mag dat echter nooit ten koste gaan van voedselveiligheid en/of kwaliteit. Dit bewaken we continu. We geloven in een duurzame relatie met onze leveranciers. Velen leveren Albert Heijn dan ook al decennia lang. Voedselveiligheid borgen we middels onafhankelijke certificering; alle leveranciers zijn GFSI-gecertificeerd.
Ook al zijn we in Nederland de grootste supermarktketen, de invloed van Albert Heijn op de vleesprijs in de totale markt is – aangezien het een wereldmarkt is - overigens marginaal. Dat neemt niet weg, dat wij zoals gezegd ons bewust zijn van onze verantwoordelijkheid in de keten.
2. Bronnen binnen de bakkerijsector verklaren dat supermarktketens waaronder Albert Heijn te weinig betalen voor brood en andere bakkerijproducten. Bakkerijen bezuinigen daarom op schoonmaakactiviteiten, waardoor meer schimmel ontstaat en er meer overlast is van ongedierte als kakkerlakken, ratten en muizen. Is Ahold hiervan op de hoogte? Wat vindt Ahold van het gestelde verband met de prijsdruk?
Antwoord
Albert Heijn gelooft in duurzame relaties met leveranciers. Natuurlijk is het de verplichting van elke organisatie, ook van Albert Heijn, om scherp in te kopen. In onze visie, mag dat echter nooit ten koste gaan van voedselveiligheid en/of kwaliteit. Hier waken we continu voor. Wij herkennen ons niet in de door jou geschetste misstanden. Daarnaast, al onze bakkerijen zijn gecertificeerd conform GFSI certificering en zijn verplicht om aan de eisen van deze standaard te voldoen. Het is gezien deze certificering geen optie om minder schoon te maken of de ongediertebestrijding op een laag pitje te zetten. Tijdens onafhankelijke audits worden alle rapporten van de ongediertebestrijder beoordeeld en gecheckt of er opvolging aan de eventuele acties is gegeven.  Dit geldt ook voor de schoonmaakplannen.
Daarnaast worden er door onze categorie/ketenspecialist aangekondigde en onaangekondigde bedrijfsbezoeken en keuringen gehouden bij de bakkerijen. Ook zij herkennen zich niet in de door jou geschetste misstanden.
3. Bronnen binnen de bakkerijsector verklaren dat supermarktketens waaronder Albert Heijn te weinig betalen voor brood. Bakkerijen hebben daardoor geen geld om oude ovens te vervangen. Hierdoor worden op veel plaatsen, waaronder in bakkerijen van Bakkersland nog steeds ovens gebruikt die asbest bevatten. Is Ahold hiervan op de hoogte? Wat vindt Ahold van het gestelde verband met de prijsdruk?
Antwoord
Albert Heijn gelooft in duurzame relaties met leveranciers. Natuurlijk is het de verplichting van elke organisatie naar haar klanten, ook van Albert Heijn, om scherp in te kopen. In onze visie, mag dat echter nooit ten koste gaan van voedselveiligheid en/of kwaliteit. Hier waken we continu voor. Vele van onze leveranciers leveren al decennia lang aan Albert Heijn. Wij herkennen ons dan ook niet in de door jou geschetste situatie.
Daarnaast, deze vraag kun je het beste aan de leveranciers stellen aangezien het gaat om hun financiële situatie. Vaak is deze ook openbaar opvraagbaar. Een leverancier bepaalt of een machine, oven etc. nog voldoet aan alle (wettelijke) eisen of dat het aan vervanging toe is. Wij hebben geen indicatie dat onze leverancier(s) niet in staat zijn om noodzakelijke of gewenste investeringen te doen. Wij herkennen ons dan ook niet in het door jou geschetste causale verband.
4. Op verschillende plaatsen is asbest uit deze ovens vrijgekomen, onder meer in Bakkersland Zwanenburg. In Zwanenburg wordt brood voor Albert Heijn gebakken. Was Ahold op de hoogte van het feit dat er asbest is verwerkt in de ovens in Zwanenburg? Was Ahold op de hoogte van het feit dat er asbest terecht is gekomen op brood dat in Zwanenburg is gebakken?
Antwoord
Allereerst, alle certificeringen en audits ter wereld kunnen niet garanderen dat er nooit een incident kan plaatsvinden, met welk product dan ook. Laat onverlet, dat mócht er zich onverhoopt een incident voordoen bij een leverancier, dan wordt Albert Heijn direct geïnformeerd en tezamen nemen we dan, indien noodzakelijk of bij twijfel, direct actie.
Het is algemeen bekend dat ovens een (vaak decennia) lange levensduur hebben en dat veel machines, ziekenhuizen, schoolgebouwen en dus ook ovens met een bouwjaar van voor 1993 asbest kunnen bevatten. Zolang deze goed functioneren en er geen schade optreedt, is er geen reden voor ongerustheid. Leveranciers hebben hiervoor strenge controlesystemen om dit te borgen. Tevens is dit onderdeel van de onafhankelijke audits.
De broden van Albert Heijn worden gebakken in asbest-veilige ovens. Dit betekent dat er aan de binnenzijde geen asbest verwerkt is. Ook voor dat moment waren de ovens veilig, geregeld gecontroleerd en de leverancier(s) gecertificeerd. Er is dan ook nooit sprake geweest van een voedselveiligheidsrisico met broden bij Albert Heijn. Leveranciers hebben hiervoor strenge controlesystemen (technisch en visueel) om dit te monitoren. Ook is dit onderdeel van de onafhankelijke audits.
Albert Heijn houdt zelf geen audits; dat doen onafhankelijke instellingen. Leveranciers hebben zelf controlesystemen (technisch en visueel). Wel voeren categorie/ketenmanagers van Albert Heijn aan- en onaangekondigde bedrijfsbezoeken uit en worden er diverse producttesten uitgevoerd.
5. Laat Ahold leveranciers direct of indirect betalen voor schapruimte, acties en/of meebetalen aan nieuwe Albert Heijn winkels?
Antwoord
Albert Heijn laat haar leveranciers niet betalen voor schapruimte of nieuwe winkels. Voor advertenties in de Allerhande of (deel van een) pagina in de Bonusfolder wordt wel een vergoeding/bijdrage gevraagd. Commerciële aanbiedingen en aandacht worden dus – marktconform - in goed gezamenlijk overleg met leveranciers bepaald.
6. Welke betalingstermijn hanteert Albert Heijn?
Antwoord
Albert Heijn houdt zich aan de wetgeving rondom betalingstermijnen. Dat betekent dat deze tussen de 30 en 60 dagen is. Daar kan van afgeweken worden in gezamenlijk overleg met de leverancier en staat dat in het contract. Continuïteit staat in ieder geval bij ons voorop. Met veel leveranciers van bijvoorbeeld vers hebben we al decennialange samenwerkingsverbanden.

Meer over:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de ZEMBLA-nieuwsbrief en ontvang wekelijks als eerste onze beste nieuwsverhalen, achtergrondartikelen en exclusieve video's.