Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Provincie en gemeente Utrecht sturen op alternatief verbreding A27

17-09-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
185 keer bekeken
  •  
verbreding_a27
Provincie en gemeente Utrecht roepen het Rijk op een onafhankelijke onderzoekscommissie in te stellen, die alternatieven moet onderzoeken voor de huidige plannen voor de verbreding van A27 bij Amelisweerd. Het Rijk wil 1,5 miljard euro steken in de verbreding van de Ring, maar de stikstofproblematiek veroorzaakt oponthoud. De provincie en de gemeente willen met Den Haag om tafel, omdat zij betere en minder risicovolle alternatieven zien voor verbreding. 

Zo stellen ze voor om de maximumsnelheid terug te schroeven naar 80 kilometer per uur. Zo wordt het volgens hen mogelijk om binnen de bestaande breedte van de snelweg meer rijstroken aan te leggen. Dit om de drukte over het stuk snelweg waarover al jaren wordt gesproken, eerder op te vangen.

Verder zien zij dat bewoners in het stedelijk gebied om Utrecht de laatste jaren steeds meer gebruik maken van openbaar vervoer, fiets en thuiswerken. Sinds corona werken sowieso meer mensen thuis. Hierdoor is het rustiger geworden op de weg.

De strijd over asfalt

Het ministerie wil al sinds 2010 de A27 bij Utrecht verbreden. Dat leidt tot verzet bij omwonenden en de plaatselijke politiek. De verbreding gaat ten koste van een deel van een 200 jaar oud bos in het natuurgebied Amelisweerd. 

In de Zembla-uitzending ‘De strijd over Asfalt’ blijkt dat minister Van Nieuwenhuizen de plannen om de weg te verbreden stug blijft doorzetten. Ook al zijn de gemeente en de provincie Utrecht tegen de wegverbreding, die vorig jaar werd omgezet in een tracébesluit. Het ministerie wil dat de snelweg wordt verbreed van tien naar veertien rijstroken

Door de crisis- en herstelwet kunnen gemeente en provincie Utrecht niet in beroep bij de Raad van State. Utrechtse gemeenteraadslid Thijs Wijstra sprak in de uitzending over de frustratie van de lokale politiek in dit dossier: “Wij willen zorgen voor meer groen, meer bomen, en gezonde lucht in Utrecht, maar als het op dit soort fundamentele dingen aankomt worden we gewoon overruled door het rijk.”

Nu komen ze met een nieuw plan. Verantwoordelijk wethouder Lot van Hooijdonk in de oproep aan het Rijk: "Onze stelling is dat wij dit voor 1,5 miljard euro veel slimmer, moderner en duurzamer kunnen oplossen. Het project is bedacht om de spitspiek op te vangen. Ruim 60 procent van de gebruikers van de Ring heeft een herkomst of bestemming in de regio. Door die mensen betere alternatieven te bieden en meer over de dag te spreiden, ontstaat ruimte op de A27 voor automobilisten die dat echt nodig hebben.

Kijk hier 'De strijd over asfalt':

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.