Logo Zembla
Zembla is het onderzoeksjournalistieke platform van BNNVARA.

Plasterk gaat Wob-misbruik te lijf

10-12-2014
leestijd 1 minuten
52 keer bekeken
plasterk-schrapt-dwangsom-uit-wob
Hij had het al aangekondigd, maar nu gaat minister Ronald Plasterk van Binnenlandse Zaken echt het misbruik van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) te lijf.
De huidige dwangsom op niet op tijd reageren op een Wob-verzoek lokt dat misbruik uit. De indieners zijn soms helemaal niet uit op informatie, maar op geld. ,, Zo wordt bijvoorbeeld een Wob-verzoek verborgen in een open sollicitatiebrief, in de hoop dat het verzoek over het hoofd gezien wordt en weer geld geïnd kan worden'', aldus het ministerie. Die praktijk kost de overheid naar schatting jaarlijks tussen de 8 en 14 miljoen, becijferde het departement.
Dus wordt de dwangsom afgeschaft. Bestuursorganen moeten wel tijdig blijven reageren op een Wob-verzoek. Lukt het niet binnen de geldende termijnen te beslissen, dan kan de verzoeker naar de rechter.

(ANP)

Meer over:

nieuws-overig
Delen:

Reacties (0)

Zembla nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.

Je kunt je op elk moment uitschrijven. Bekijk of beheer hier alle nieuwsbrieven.

Wil je meer weten over de manier waarop wij met jouw gegevens omgaan? Lees dan ons Privacy statement.

BNNVARA wij zijn voor