Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Parlevliet en Van de Plas vist op bestelling

03-06-2013
leestijd 3 minuten
265 keer bekeken
wild-west-op-zee
Aan boord van pelagische super-trawlers van het bedrijf Parlevliet en Van der Plas wordt ‘op bestelling gevist’. Een werknemer van het bedrijf vertelt in ZEMBLA: 'Men heeft de vis al verkocht, voordat die überhaupt gevangen is. Als de gevangen vis niet de lengte en het gewicht heeft zoals is afgesproken, dan gaat de vis overboord. Dood.

'Verkoopafdeling bepaalt'
Deze praktijk is herkenbaar voor de heer H. Koster, hij was tot 2011 directeur van het Europese agentschap voor visserijcontrole (EFCA) dat in 2006 werd opgericht om de controle van de Europese visserij-inspecties te verbeteren en te coördineren. Hij zegt: ' De verkoopafdeling bepaalt als het ware waarop wordt gevist. ' Kosters ervaring is dat ' de economische drijfveren van vissers altijd haaks staan op de bescherming van visbestanden. Of je nu een grote of een kleine visser bent, je probeert geld te verdienen. '

Dubbele boeken
Eind maart meldde zich bij Greenpeace voormalig stuurman  A. Mehmecke van Parlevliet en Van der Plas die liet zien dat er aan boord van het schip Jan Maria met twee logboeken wordt gewerkt. Het televisieprogramma Nieuwsuur  besteedde daar aandacht aan en liet zien dat er een officieel logboek en een persoonlijk logboek van de kapitein bestaat.

Highgrading
Uit het verschil in de boeken blijkt dat er op deze visreis wel anderhalf miljoen kilo vis overboord is gegaan. Deze vis is dood. Dat is bijna een kwart van de gehele vangst. Het gaat hier om kwalitatief goede vis. Dit heet ‘highgrading’. Koster, die de logboeken op verzoek van ZEMBLA bekeek, denkt dat die meer overtredingen bevatten en dat er sprake is van valsheid in geschrifte.

ZEMBLA spreekt een tweede klokkenluider. Deze man werkt nog steeds voor  Parlevliet en Van der Plas. Hij meldt nog een overtreding van de rederij. De vis die over boord gaat wordt met een sorteermachine geselecteerd.  Het is volgens de Europese visserijwetgeving verboden om deze machines voor ‘highgrading’ in te zetten.

Nauwelijks controle
De super-trawlers van P&P worden volgens de klokkenluiders nauwelijks gecontroleerd. Voormalig stuurman Mehmecke: ' Als er een inspectieboot nadert, wordt beneden in de fabriek opdracht gegeven om geen vis meer over boord te zetten. En het niet officiële logboek van de kapitein wordt verstopt. ' Oud-directeur H. Koster van de EFCA vindt dat er maatregelen genomen moeten worden. ' De controle zou verbeterd moeten worden door permanente aanwezigheid van een controleur op deze super-trawlers.'

Verhagen belde op verzoek
Eerder kwam de Margiris, een ander schip van Parlevliet en Van der Plas in het nieuws nadat de Australische regering besloot dat het schip niet in hun wateren mocht vissen. Nu blijkt uit interne ministeriële notities die ZEMBLA via een WOB-procedure in handen kreeg, dat de toenmalige Nederlandse ministers Verhagen (EZ) en Rosenthal (BUZA) hierover in augustus 2012 contact hebben gehad met hun collega-ministers in Australië. Over het telefoonverkeer van Verhagen werden eerder Kamervragen gesteld. De Kamerleden vroegen zich af op wiens verzoek Verhagen naar Australië belde. Nu blijkt uit de WOB dat hij dat op verzoek van de firma Parlevliet en Van der Plas deed. Dat ook Rosenthal met zijn collega-minister contact had, was tot nu toe niet bekend.

Geen subsidie meer
De Eurocommissaris van Visserij mevrouw M. Damanaki zegt in ZEMBLA dat ze geen subsidies meer wil geven voor het bouwen van dit soort grote schepen.
Het bedrijf Parlevliet en Van der Plas ontving de afgelopen jaren bijna 18 miljoen euro aan subsidiegeld voor de schepen. Damanaki: ' Steeds grotere boten vangen steeds meer vis. We moeten stoppen met deze grote vernietigende schepen. '
Delen:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.

Al 100 jaar voor