Zembla
Zembla

Donderdag om 20.25 uur op NPO2npo2

Het onderzoeksjournalistieke televisieprogramma van BNNVARA
Zembla

'Deel van consumenten is bereid kleine meerprijs voor biologisch te betalen'

12 jan 2022
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
146 keer bekeken
  •  
bio-voedsel

Een deel van de consumenten is na het lezen van een ‘eerlijk’ verhaal over biologische voeding bereid om iets meer te betalen voor biologische producten, zolang het prijsverschil niet te groot wordt. Dat blijkt uit onderzoek van Future of Food Institute, in opdracht van Bionext. 

Meer consumenten denken positiever over biologische voeding, nadat ze er een ‘eerlijk’ verhaal lezen: een korte tekst die uitlegt dat biologisch boeren meer geld kost en biologische producten daarom dus iets duurder zijn, zodat de boer ook een eerlijke prijs krijgt. Na het lezen van zo’n verhaal steeg de positieve houding ten opzichte van biologische producten van 52 procent naar 75 procent van de consumenten.

Tien keuzes

De deelnemers aan het onderzoek kregen elk tien keuzes voorgelegd: ze moesten kiezen tussen een biologische variant van een product of de reguliere variant van hetzelfde product. Bij een prijsverschil van 10 procent, kozen consumenten in bijna de helft (45 procent) van de gevallen voor de biologische variant en waren ze dus bereid iets meer te betalen na het lezen van het eerlijke verhaal. Maar het plafond lijkt te liggen bij een prijsverschil van tien procent. Want bij een prijsverschil van 20 procent, kozen consumenten in slechts 27 procent van de gevallen voor de biologische variant.     

Het onderzoek van Future of Food Institute toont ook aan dat vier op de tien consumenten meer biologische producten in het assortiment van hun supermarkt zouden willen zien. Bijna de helft zou het goed vinden als hun supermarkt actiever biologische producten zou promoten.

De doelgroep voor het onderzoek bestaat uit Nederlanders van 20 tot en met 75 jaar die (mede-) verantwoordelijk zijn voor de dagelijkse boodschappen. De online steekproef is gehouden onder 500 mensen.

Kennis beïnvloedt koopgedrag

Vrijwel alle consumenten die meededen aan het onderzoek hebben kennis over het verschil tussen biologische producten en niet- biologische. 42 procent geeft aan ‘een beetje te weten wat het verschil is’. Binnen deze groep is het volgens de onderzoekers nog mogelijk om de kennis over wat biologisch betekent te verbeteren. 

Meer kennis kan een stimulans zijn om meer biologische voeding te kopen, zo blijkt uit het onderzoek. In ieder geval speelt het een rol bij mensen onder de 55 jaar. Van die groep kopen de mensen die meer kennis hebben over biologische voeding vaker biologische producten. Bij consumenten die ouder zijn dan 55 jaar lijkt die kennis geen effect te hebben op hun koopgedrag. De onderzoekers noemen geen verklaring voor dit verschil.

Supermarktmacht

In de Zembla-uitzending ‘Supermarktmacht’ zegt voormalig minister Schouten van Landbouw dat ze de informatievoorziening aan consumenten over biologische voeding in de supermarkt niet goed genoeg vindt: “Als consument zie je in de supermarkt niet het verschil tussen hoe iets geproduceerd is en wat dat betekent voor de leefomgeving”, beaamt Schouten in Zembla. “Ik denk dat daar nog stappen te zetten zijn.” Schouten “wil graag” een heffing op producten die minder duurzaam geproduceerd zijn. “Zorg dan wel dat die heffing niet in het groter geheel van de belasting opgaat, maar dat die bijvoorbeeld in een speciaal fonds komt, zodat dat weer gebruikt kan worden om die boer tegemoet te komen in de kosten die hij heeft voor verduurzaming. Het mes snijdt dan aan twee kanten. De prijs van gangbaar en meer duurzaam wordt gelijker en tegelijkertijd zorg je dat boer gecompenseerd wordt voor de extra kosten die hij moet maken om die transitie door te gaan”, aldus Schouten.                           

In de uitzending blijkt ook dat supermarkten zich actief tegen de oproep van de Tweede Kamer om jaarlijks te rapporteren over wat ze doen om de voedselketen duurzamer te maken. Die informatie vinden ze “concurrentiegevoelig” en “vertrouwelijk”. Ook blijkt in de uitzending dat supermarkten geen harde afspraken willen maken over het betalen van een hogere prijs aan boeren die duurzamer produceren.

Kijk de Zembla-uitzending 'Supermarktmacht':

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de ZEMBLA-nieuwsbrief en ontvang wekelijks als eerste onze beste nieuwsverhalen, achtergrondartikelen en exclusieve video's.

Meer over dit onderwerp

Populair bij BNNVARA