Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Nieuwe natuur vliegveld Twente nog onzeker

17-11-2010
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
luchtkasteel-twente
Het staat nog niet vast dat de natuur, die als onderdeel van de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) is gepland nabij de luchthaven Twente, daadwerkelijk versneld gerealiseerd wordt. De onduidelijkheid rond de voorgenomen natuurontwikkeling bij het vliegveld is het gevolg van de bezuinigingen van het nieuwe kabinet op het natuurbeleid.

Het provinciebestuur kondigde daarop een paar weken geleden aan met onmiddellijke ingang te stoppen met de voorfinanciering en aankoop van nieuwe natuur.

Compensatie
De plannen rond de gebiedsontwikkeling van de luchthaven Twente voorzien in de uitbreiding van per saldo 130 hectare natuur aan de zuidkant van het gebied in het kader van de Ecologische Hoofdstructuur. Deze natuur vormt een compensatie voor de beoogde ontwikkeling van het vliegveld aan de noordzijde.

Het was de bedoeling dat deze EHS versneld ontwikkeld zou worden en dat voor 2014 5,7 miljoen euro beschikbaar zou komen voor de verwerving van grond en voor de inrichting.

Bekijk de uitzending van ZEMBLA - ' Luchtkasteel Twente ' over de doorstart van luchthaven Twente. Want de overheid wil het voormalige militaire vliegveld omtoveren in een commerciële burgerluchthaven. Die moet Twente aan banen helpen. Maar de haalbaarheid van dit plan is uiterst onzeker. Desondanks zetten de bestuurders stug door en schromen ze niet alvast tientallen miljoenen euro’s te investeren in een luchthaven die er mogelijk niet komt.


Kamervragen
Vragen van het lid Ouwehand (PvdD) aan de staatssecretaris van
Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en de staatssecretaris van
Infrastructuur en Milieu over onzekerheid van natuurcompensatie bij vliegveld
                         Twente (ingezonden 15 november 2010).
Vraag 1
Is het waar dat de versnelde realisatie van nieuwe natuur bij vliegveld Twente op losse schroeven staat?

Vraag 2
Deelt u de mening dat de nieuwe natuur een compensatie is volgens de
Spelregels Ecologische Hoofdstructuur (EHS), gezien aan de noordzijde een
deel uit de EHS wordt gehaald? Zo ja, deelt u de mening dat deze compensatie dus dient plaats te vinden zodra aan de noordzijde EHS natuur verloren gaat? Zo ja, op welke wijze wordt de naleving van deze regels gewaarborgd?
                         Zo nee, waar baseert u dat op?

Vraag 3
Kunt u garanderen dat zolang de realisatie van nieuwe natuur onzeker is, ook
het waardevolle reeds bestaande natuurgebied aan de noordzijde van het
vliegveld niet aangetast wordt of uit de EHS wordt gehaald? Zo nee, waarom
niet, bent u bereid hier bij de provincie Overijssel op aan te dringen?

Vraag 4
Zijn er gevolgen voor provincies als de Spelregels EHS niet naar behoren
worden uitgevoerd of nageleefd? Zo ja, welke en wanneer worden deze
toegepast? Zo nee, waarom niet en op welke wijze wordt naleving dan
afgedwongen?

Vraag 5
Worden er, zolang er geen zekerheid is over de aanleg van nieuwe natuur en
zolang deze realisatie niet plaatsvindt, ook geen voorbereidingen getroffen
voor andere gebiedsontwikkeling rond het vliegveld, alsmede de ingebruikneming van het vliegveld zelf? Zo nee, waarom niet?
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.