Zembla
Zembla

Donderdag om 20.25 uur op NPO2npo2

Het onderzoeksjournalistieke televisieprogramma van BNNVARA
Zembla

MSC kiest sinds ongeluk Zoe voor andere route boven Wadden

11 okt 2019
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
5

Rederij MSC kiest sinds het ongeluk met het containerschip MSC Zoe voor een andere route richting Duitse havens. Dat ontdekte ZEMBLA. Een woordvoerder van de rederij laat weten dat ze de keuze maken ’ondanks dat we de zuidelijke route veilig achten.'

De MSC Zoe verloor begin januari op weg naar Bremerhaven tijdens een Noordwesterstorm, 342 containers. Het ongeluk zorgde voor een milieuramp in het Waddengebied. Het schip nam de zuidelijke route vlak boven de Wadden. Dat is de route die vrijwel alle containerschepen nemen omdat die korter is dan het alternatieve traject dat een aantal zeemijlen noordelijker loopt. De zuidelijke route vaart door ondiep water. Daardoor lopen grotere schepen bij slecht weer meer risico om de zeebodem te raken.

MSC wacht onderzoeken af
Eind augustus stelde ZEMBLA vast dat de MSC Gülsün, het grootste containerschip ter wereld, de noordelijke route nam. Op vragen hierover liet een woordvoerder dat: “In afwachting van de uitkomst van de lopende onderzoeken, kiest MSC er vrijwillig voor om de Noordelijke route te nemen, ondanks dat we de Zuidelijke route als veilig beschouwen.”

In een reactie op het besluit van MSC stelt bergingsexpert en oud-topman van Smit Tak Klaas Reinigert: “Dit is een zeer verstandig besluit van de rederij. De tijdsdruk om op tijd in een haven te arriveren is groot. Met deze beslissing krijgen kapiteins van MSC de support van hun reder om desondanks de langere route te kiezen."

Beelden van de MSC Gülsün, gemaakt door Peter Koenen (tekst gaat verder onder video):

Reactie Waddenvereniging
De Waddenvereniging laat bij monde van woordvoerder Ellen Kuipers weten dat:
“Laten we hopen dat dit het eerste schaap is dat over de dam gaat. Wat ons betreft zou het mooi zijn wanneer het beleid wordt. We willen ons graag samen met MSC hard maken om ervoor te zorgen dat voortaan álle grote containerschepen de Noordelijke route gaan varen. Dus ook de andere rederijen, standaard, uit respect voor de Wadden, ons Unesco werelderfgoed.”

De toedracht van de ramp wordt onderzocht door de Onderzoeksraad voor de Veiligheid. De uitkomsten worden begin volgend jaar verwacht.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de ZEMBLA-nieuwsbrief en ontvang wekelijks als eerste onze beste nieuwsverhalen, achtergrondartikelen en exclusieve video's.

Meer over dit onderwerp

Populair bij BNNVARA