Zembla
Zembla

Donderdag om 20.25 uur op NPO2npo2

Het onderzoeksjournalistieke televisieprogramma van BNNVARA
Zembla

Mister Ferrari

  •  
08-11-2009
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
173 keer bekeken
  •  
De grenzeloze expansiedrift van Frits Kroymans, eigenaar van het Kroymans-concern, eindigt in april van dit jaar in een faillissement. Duizend mensen komen op straat te staan. Kroymans doet eerst vooral in prestigieuze merken als Ferrari, Maserati en Aston Martin. Vanaf 2000 neemt hij met veel geleend geld in hoog tempo het ene na het andere bedrijf over. Totdat zijn auto-imperium in elkaar stort. De belastingbetaler draait op voor de kosten. Terwijl het jetset-leven van Kroymans doorgaat alsof er niets is gebeurd.

In de hoogtijdagen bestaat de Kroymans Corporation uit ongeveer 150 ondernemingen in de autobranche, met een omzet van twee miljard euro. Kroymans zit in de import en verkoop, lease-, schade-, verhuur- en onderdelenmarkt.

Curator F. Kemp in ZEMBLA: ‘Banken stonden te dringen om te mogen financieren.’ Kroymans maakte hier graag gebruik van en leende veel geld. Maar hij bouwde geen buffers op om tegenvallers op te vangen. De onderneming was overgefinancierd.' C. van Zadelhoff, boezemvriend van Frits Kroymans: ‘Frits had, maar achteraf gezien is het makkelijk lullen, eerder op de rem moeten trappen.’

Wijffels bezorgd over excessief leengedrag ondernemers
Meer ondernemers maken zich schuldig aan overfinanciering rondom overnames, signaleert Herman Wijffels, voormalig topman van de Rabobank, oud-voorzitter van de SER en formateur van het huidige kabinet. Hij zegt in ZEMBLA: ‘Daar is iets ontstaan van: we kunnen zonder echte degelijke financiële verhoudingen wel allerlei risico’s nemen. Dat valt nog wel eens verkeerd uit.’

Het faillissement van de Kroymans Corporation kost veel geld. Het UWV betaalde de salariskosten door: ruim 11 miljoen. En dan zijn er nog de uitkeringen en de miljoenen aan belastingen die niet werden betaald. Kroymans verdiende tientallen miljoenen met zijn riskante groeistrategieën. Maar nu het mis gaat, is het de belastingbetaler die voor deze kosten opdraait.

Kavelaars: ‘Bestuurders eerder aansprakelijk stellen’
Prof. P. Kavelaars, hoogleraar Fiscale economie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, vindt de bewijslast nu te zwaar om bestuurders zoals Kroymans aansprakelijk te kunnen stellen: ‘Je moet het wel enorm bont hebben gemaakt. Je zou bestuurders eerder aansprakelijk moeten kunnen stellen, met name als ze onzorgvuldig beleid hebben toegepast.’

Herman Wijffels sluit zich hier bij aan: ‘Ik denk dat als het praktijk zou worden dat de zorgvuldigheid waarmee ondernemers hun beslissingen hebben genomen toetsbaar wordt, dat dat een waarschuwingssignaal zal zijn voor mensen om te kijken: moet ik dit wel doen.’

Vlak voor het faillissement zijn drie winstgevende bedrijfsonderdelen overgeheveld naar een andere onderneming van Kroymans, de Citadel-groep. Hier kunnen andere schuldeisers door benadeeld zijn. De curatoren zullen Kroymans daarom voor de rechter brengen. Daarnaast is er nog een andere bedrijfstak verhuisd, zijn er auto’s zoek in de administratie en is er mogelijk sprake van valsheid in geschrifte door dubbele financiering.

Personeelsleden Jan Konings, Jan Reyven en Hans van der Ham zijn nog steeds werkeloos. Ze nemen Kroymans kwalijk dat ze nooit iets van hem hebben vernomen. Dolf Polders van de vakbond CNV: 'Frits Kroymans eet er geen boterham minder om en leeft vrolijk verder.'

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de ZEMBLA-nieuwsbrief en ontvang wekelijks als eerste onze beste nieuwsverhalen, achtergrondartikelen en exclusieve video's.