Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Minister: ‘Geen natuurvergunning voor Lelystad Airport’

07-03-2022
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
735 keer bekeken
  •  
lelystad airport - ANP

Luchthaven Lelystad Airport krijgt vooralsnog geen natuurvergunning. Dat meldt minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof) in een brief aan de Tweede Kamer. Dat betekent dat de opening van het vliegveld voor passagiersvluchten, voor de zoveelste keer, verder uit beeld is geraakt.

In mei 2019 verklaarde de Raad van State het Programma Aanpak Stikstof (PAS) onwettig. Ruim drieduizend boeren en andere kleine bedrijven hebben sindsdien ineens een vergunning nodig om hun bedrijf voort te zetten. Het kabinet wilde deze bedrijven tegemoetkomen door ze door middel van een regeling snel te legaliseren. Ook Lelystad Airport schaarde zich onder deze PAS-melders en hoopte zo de benodigde vergunning te krijgen om de deuren te kunnen openen.

Verkeerde stikstofberekeningen

Uit verschillende rapporten bleek echter dat de uitstoot van Lelystad Airport hoger is dan het vliegveld doet voorkomen. Andere uitstoot zal toenemen als het vliegveld open gaat, door bijvoorbeeld de verkeersaantrekkende werking van de luchthaven. Uit de brief van de minister Van der Wal blijkt nu ook dat de fouten in de stikstofberekeningen de reden is waarom er geen natuurvergunning is verstrekt.  “Gebleken is dat het project, de feitelijk beoogde situatie met betrekking tot Lelystad Airport, afwijkt van de PAS-melding. Op basis van het bovenstaande is de uitkomst van de verificatie van de PAS-melding voor Lelystad Airport negatief”, schrijft de minister.

Vorig jaar oktober werd er al een motie aangenomen van Tweede Kamerleden Leonie Vestering en Lammert van Raan (beide PvdD), waarin ze de regering verzoeken om geen natuurvergunning af te geven voor de opening van het omstreden vliegveld. Volgens Vestering is de legalisatie van PAS-melders bedoeld voor bedrijven met een kleine stikstofneerslag: ‘"Lelystad Airport hoort daar duidelijk niet bij." 

'Goed dat het kabinet kritisch is'

De ChristenUnie is blij dat Lelystad Airport zijn huiswerk opnieuw zal moeten doen. "Het is belangrijk dat ook de luchtvaart bijdraagt aan het verminderen van stikstof in de Nederlandse natuur", zegt Tweede Kamerlid Stieneke van der Graaf. "Het is niet rechtvaardig om dat bijvoorbeeld alleen van de boeren te vragen." CDA'er Harry van der Molen noemt het "goed dat het kabinet kritisch is", en dringt aan op een snel definitief besluit over Lelystad Airport. "We kunnen de vraag of het open kan niet eindeloos boven de markt laten hangen."

Wat GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger betreft, gaan de plannen niet door. "Het is belangrijk om nu een knoop door te hakken over de toekomst van Lelystad Airport, geen luchthaven maar een andere bestemming. Iedereen heeft behoefte aan duidelijkheid." Milieuorganisaties Greenpeace, Natuur en Milieu en Milieudefensie laten weten blij te zijn dat Lelystad Airport nog geen natuurvergunning krijgt. "Maar nu is het tijd om dit plan echt af te blazen", vinden zij.

Schiphol: 'Absurd'

Als het aan de minister ligt, is er nog een kans dat het vliegveld alsnog open gaat. ”Dit besluit betekent niet dat de opening van Lelystad van de baan is. Lelystad Airport zal naar aanleiding van dit besluit niet meer kunnen rekenen op stikstofruimte uit het bronmaatregelenpakket, maar zelf bronmaatregelen moeten nemen om een vergunning in het kader van de Wet natuurbescherming te verkrijgen”, schrijft Van der Wal. Zo kan Lelystad Airport zelf stikstofruimte zoeken door veehouders uit te kopen, al zal dat wel om een groot aantal boeren moeten gaan.

Moederbedrijf Schiphol Group laat weten "zeer verbaasd" te zijn over het besluit en noemt het "absurd" dat Lelystad Airport van de lijst van te legaliseren bedrijven is gehaald. De luchthaven had eigenlijk in 2019 al open moeten gaan, zodat het vakantievluchten van Schiphol kon overnemen, maar dat liep meerdere keren vertraging op door problemen met geluidsoverlast en de gevolgen voor natuur en milieu. 

Vliegveld Nederland 

In de uitzending ‘Vliegveld Nederland’ (2017) onthulde Zembla dat het luchtruim in Nederland niet geschikt is voor de uitbreiding van Lelystad Airport. Dat bleek uit een rapport dat Zembla in handen kreeg en dat niet eerder openbaar was gemaakt. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) had in 2009 al een negatief advies over Lelystad Airport gegeven, maar dat advies werd in de wind geslagen.

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.