Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Leraren verwachten grote achterstanden en mentale problemen bij leerlingen

19-01-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
180 keer bekeken
  •  
schoolklas ANP

Een meerderheid van de leraren verwacht grote problemen voor leerlingen als die pas na de voorjaarsvakantie weer naar school kunnen. Het gaat dan onder meer om achterstanden in de cognitieve ontwikkeling, leerachterstanden die te groot worden om nog in te halen, mentale problemen en onveilige thuissituaties.

Dat meldt DUO Onderwijsonderzoek & Advies, dat onderzoek deed onder 1035 leerkrachten op een basisschool. DUO Onderwijsonderzoek & Advies is een zelfstandig onderzoeksbureau en is iets anders dan de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).

Leerachterstand
In het onderzoek geeft driekwart van de leraren aan dat de huidige situatie ten koste gaat van de zwakke leerlingen. Een meerderheid van de basisschoolleraren (61 procent) maakt zich zorgen over de opgelopen leerachterstand bij leerlingen als de scholen pas na de voorjaarsvakantie opengaan. Ook wordt het lastiger om een passend schooladvies te geven aan kinderen in groep 8.

Verder geeft bijna een derde aan dat het geven van afstandsonderwijs hen zwaar valt. Een ongeveer even grote groep vindt het steeds moeilijker met dat onlineonderwijs de leerlingen bij de les te houden.

Mentale problemen
Het AD schrijft dat veel leraren nu al merken dat kinderen worstelen met mentale problemen, lichamelijke klachten en stagnatie in de sociaal-emotionele ontwikkeling. Het thuisonderwijs gaat vooral ten koste van de zwakke leerlingen, stelt 77 procent van de leraren.

De overgrote meerderheid (83 procent) zegt dat hun school vrij gemakkelijk is overgestapt op afstandsonderwijs. Iets meer dan de helft stelt dat de schoolleiding er alles aan doet om ze daarbij te ondersteunen.

School in crisistijd
In de Zembla-uitzending 'School in crisistijd' is te zien hoe praktijkschool De Einder in In de Haagse achterstandswijk Transvaal worstelt met de coronacrisis. De Einder is een middelbare school voor moeilijk lerende kinderen die worden opgeleid tot bijvoorbeeld stukadoor of kok. Tijdens de eerste lockdown blijkt dat online lesgeven heel lastig is. Praktijkvakken kunnen sowieso niet online en niet alle leerlingen hebben thuis wifi of een computer. Ook als de school weer open gaat blijken de steeds weer veranderende coronamaatregelen lastig, ook het naleven van de regels vergt veel tijd en inspanning. 

Kijk de uitzending 'School in crisistijd':

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.