Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

KLM weigerde interview

22-02-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
gif-in-de-cockpit
De woordvoerder van de KLM laat weten dat KLM niet voor de camera van Zembla wilde reageren, omdat de maatschappij vooraf geen inzage kregen in de materie. Zembla heeft volgens de KLM 'appels, peren en preien op een hoop gegooid.' ( trouw )

ZEMBLA heeft herhaaldelijk KLM om een interview gevraagd, dat telkens werd geweigerd.  'Aan het eind van onze draaiperiode hebben wij KLM nogmaals de gelegenheid gegeven om op camera te reageren op de documenten die wij in bezit hebben.' zegt onderzoeker Norbert Reintjens. 'De documenten mocht men inzien vlak voor het moment dat het interview zou worden gedraaid. Daarvan werd geen gebruik gemaakt: men wilde wel de documenten zien maar daarbij niet een interview toezeggen. Dergelijke koehandel was voor ons onacceptabel. Bovendien is KLM dus wel degelijk in staat gesteld de documenten in te zien.'

De enige reactie die KLM wilde geven:
"Antwoorden KLM op vragen ZEMBLA over luchtkwaliteit KLM-vloot
Veiligheid is absolute topprioriteit voor de KLM. Wij nemen geen enkel risico. Alleen toestellen waarvan we 100% zeker weten dat ze veilig zijn, mogen vliegen. Onze veiligheidscriteria zijn altijd hoger dan wat nationale en internationale regels voorschrijven. Bij de geringste twijfel zoeken wij tot op de bodem uit wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Dat betekent bijvoorbeeld dat wij KLM-medewerkers nadrukkelijk vragen om altijd melding te maken van alle zaken die tijdens een vlucht afwijken van de gestelde normen en procedures, of zaken die anders gaan dan gebruikelijk. Mocht er aan boord iets opmerkelijks gebeuren, dan wordt dit altijd gemeld. Wij hebben een ‘open meldcultuur’, intern bekend als ‘just culture’. Dat zit in de genen van al het KLM-personeel.

Ook de meldingen over luchtkwaliteit worden altijd tot op de bodem uitgezocht en zonodig wordt actie ondernomen. In een enkel geval vermoedt een personeelslid dat zijn of haar klachten aan de luchtwegen, verband houden met de kwaliteit van de lucht aan boord. Wij besteden daar altijd zeer veel aandacht aan en geven betrokkenen alle medewerking bij het onderzoek naar de oorzaak van hun klachten. Enig verband tussen die klachten en de kwaliteit van de lucht aan boord is echter niet aangetoond.

In geen van de gevallen waarin melding is gemaakt van een vreemde lucht aan boord, is sprake geweest van gevaar voor de veiligheid. Alle maatregelen die in deze situaties werden genomen, waren preventief. Bovendien is vastgesteld dat bij geen van deze meldingen sprake was van een onveilige situatie voor passagiers of personeel.

De kwaliteit van de lucht aan boord van onze vliegtuigen wordt voortdurend gecontroleerd. Ook hiervoor hanteren wij altijd hogere normen dan nationale en internationale afspraken en wetgeving voorschrijven.

De meldingen over vreemde lucht zijn altijd gemeld aan de autoriteiten, in Nederland is dat de Inspectie Verkeer en Waterstaat, ook als het om situaties ging die niet meldingsplichtig waren. Wij melden dus alles."
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.