Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Kledingwinkels tekenen voor aanpak misstanden

04-07-2016
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
92 keer bekeken
  •  
de-wereld-volgens-hm
Tientallen kledingverkopers slaan de handen ineen om gezamenlijk misstanden in de kledingindustrie tegen te gaan. Vandaag tekenen ruim zestig organisaties een speciaal textielconvenant, waarover eerder dit jaar al afspraken zijn gemaakt.
Nederlandse consumenten weten daardoor straks beter waar hun kleding vandaan komt en dat die eerlijk geproduceerd is. Bij de aanpak zijn meteen meer dan vijftig modezaken betrokken, goed voor een derde van de markt in Nederland. Ook de overheid, vakbonden en maatschappelijke organisaties zetten een handtekening. Het is de bedoeling dat zich meer partijen zich bij het initiatief gaan aansluiten
De bedrijven die meedoen gaan de problemen bij hun leveranciers in landen als Bangladesh, India, Pakistan en Turkije op een rijtje zetten. Ze zeggen onder meer toe jaarlijks een plan op te stellen om zaken als kinderarbeid, onveilige werkomstandigheden en milieuverontreiniging de wereld uit te helpen.

Dit beloven de bedrijven op de witte lijst:
1. Geen discriminatie op de werkvloer
2. Geen kinderarbeid
3. Geen gedwongen arbeid
4. Een leefbaar loon vanaf het jaar 2020
5. Een veilige en gezonde werkplek
6. Vrijheid van vakvereniging
7. Duurzaam grondstofgebruik (recycling)
8. Minimale watervervuiling, beperkt gebruik van chemicaliën, water en energie
9. Tegengaan van dierenleed
De afspraken gaan verder en zijn ook breder dan bijvoorbeeld het veiligheidsakkoord dat eerder tot stand kwam specifiek voor het verbeteren van de situatie in grote naaiateliers in Bangladesh.
Het is wereldwijd het eerste kledingconvenant in zijn soort, benadrukt minister Lilianne Ploumen van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. ' De kracht van het convenant is dat we niet alleen afspraken maken over wat we gaan doen, maar ook over hoe we de voortgang gaan controleren en elkaar gaan aanspreken op onze resultaten. Het convenant is vrijwillig, maar niet vrijblijvend ', aldus de bewindsvrouw.

Kritiek
Schone kleren Campagne (SKC) is kritisch en besloot het convenant niet te tekenen. De SKC is teleurgesteld over het gebrek aan concrete doelen, zoals het daadwerkelijk verhogen van lonen van kledingarbeiders, en de afwezigheid van structurele lokale controle en onduidelijkheid over de organisatie en financiën baart zorgen. 

Ploumen hoopt dat SKC zich later toch nog aansluit bij het pact. Dat hoopt ze ook voor ondernemingen zoals H&M en Primark die nog niet hebben ondertekend. ,,Dat vind ik wel jammer, het goede nieuws is wel dat we met ze in gesprek zijn", zei Ploumen.

(Bron: ANP/ ZEMBLA)
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.

BNNVARA LogoWij zijn voor