Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Het lobbycircuit

  •  
13-05-2004
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
72 keer bekeken
  •  
het-lobbycircuit
Minister Peijs van Verkeer heeft als Europarlementariër aan lobbyisten van de transportsector gevraagd om amendementen voor haar te schrijven. Dat blijkt uit de Zembla-aflevering 'Het lobbycircuit'. Peijs vroeg de European Shippers Council, een lobbygroep van Europese transporteurs, teksten op te stellen die zij vervolgens gebruikte in voorstellen tot wetswijziging (de teksten zijn op deze site te lezen).

Ze reed bovendien in een Mercedes omdat zij commissaris van Daimler Chrysler was en ontving daarnaast een royale reiskostenvergoeding van het parlement. Onafhankelijk Europarlementariër Hans Peter Martin noemt Peijs een 'marionet' van de transportlobby. GroenLinks-fractievoorzitter Femke Halsema meent dat Peijs de schijn van belangenverstrengeling wekt.

De kwestie speelde toen de Europese Commissie allerlei havendiensten, zoals loodsdiensten en laden/lossen, wilde liberaliseren. In Zembla worden vertrouwelijke memo's getoond van twee lobbygroepen, de Europeans Sea Ports Organisation (ESPO) en de European Shippers Council (ESC), waarbij de Nederlandse branche-organisatie EVO is aangesloten. Ze bevatten tal van amendementen op wetsteksten die door de Europese Commissie waren voorgesteld. Per wetsartikel worden letterlijk de wijzigingen aangedragen die Europarlementariërs zouden moeten indienen.

De ESC roept in het memo haar leden op om 'sterk te lobbyen' bij hun nationale Europarlementariërs. Ook schrijft de ESC in het memo dat zij Karla Peijs, toen Europarlementslid voor het CDA, benaderde: "Karla Peijs heeft haar volledige steun gegeven aan ons standpunt. Ze zegt bereid te zijn amendementen in te dienen, die moeten worden opgesteld door de ESC". Enige weken later levert de ESC de gevraagde stukken. Peijs gebruikt vervolgens letterlijke lobbyteksten van de ESC en van de ESPO en dient ze, met minimale toevoegingen, in als haar eigen amendementen.

Bezwaarlijk
Onafhankelijk Europarlementariër Hans Peter Martin schreef onlangs een rapport over de invloed van lobbyisten in de Europese Unie: "Ik vind het uiterst bezwaarlijk dat iemand niet zelf zijn werk doet als parlementariër, maar het uitbesteedt aan een lobbygroep. Het verbaast me dat Peijs, die als marionet van de transportlobby functioneerde, nu minister van Verkeer in Nederland is."

Minister Peijs presenteert binnenkort de Nota Mobiliteit waarin zij het verkeersbeleid voor de komende jaren uiteenzet. Ze heeft per brief gereageerd op de vragen van Zembla en stelt daarin dat zij zich niet liet gebruiken en altijd naar alle argumenten luisterde. Ze bevestigt dat zij lobbygroepen vroeg om teksten op te stellen. Peijs: "Maar wel nadat ik mijn volledige afweging had gemaakt en het gewoonweg met een invalshoek van een maatschappelijke organisatie eens was."

Verder wordt in de uitzending aandacht besteed aan Paul Luijten, die als directeur Corporate Affairs Schiphol verantwoordelijk is voor de lobby-activiteiten van de luchthaven. Luijten lobbiet namens Schiphol bij staatssecretaris Schultz-van Haegen, maar is tegelijkertijd Eerste Kamerlid voor de VVD. Volgens K.Zuidhof van de Beroepsvereniging Public Affairs is dit een vorm van belangenverstrengeling die in strijd is met hun gedragscode. Luijten bevestigt tegenover Zembla dat hij 'achtergrondgesprekken' voert namens Schiphol, maar wijst elke vorm van belangenverstrengeling van de hand.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.