Bij de luchtverversing in vliegtuigen komt een zenuwgas vrij dat hersenschade kan veroorzaken bij de inzittenden. Dat hebben onderzoekers van het AMC in Amsterdam vastgesteld. Ze publiceren de resultaten binnenkort in het gezaghebbende blad Brain Imaging & Behavior.
UPDATE: AMC, zenuwgas in vliegtuig staat niet vast
Het AMC stelt dat niet vaststaat dat er in alle vliegtuigen een zenuwgas dat hersenschade kan veroorzaken bij inzittenden vrijkomt bij de filtering van lucht. Een woordvoerder van het Amsterdamse ziekenhuis ontkrachtte daarmee een eerder bericht van De Telegraaf. '
Er komt bij cabinepersoneel wel degelijk geheugenstoornis voor door witte-stofstoring, het is alleen niet duidelijk waardoor dat komt.
'
Inzittenden van vliegtuigen worden stelselmatig blootgesteld aan levensbedreigende zenuwgassen, die door de motoren met verse lucht worden binnengezogen. Wie vaak vliegt en die gifstoffen niet goed kan afbreken, loopt het risico doodziek te worden Onderzoekers van het Academisch Medisch Centrum (AMC) Amsterdam leveren binnenkort bewijs in het gezaghebbende wetenschappelijke tijdschrift Brain Imaging & Behavior .
We hebben Nederlandse piloten en cabinepersoneel met ziekteverschijnselen onderzocht met autocoureurs als controlegroep. Veel vliegers hebben aantoonbaar beschadiging van de witte stof in de hersenen. Dat is ook oorzaak van bijvoorbeeld MS en alzheimer, zo bevestigde dokter Michel Mulder, zelf piloot, gisteren tegen De Telegraaf.
AMC-radioloog Liesbeth Reneman leidt de studie naar het zogeheten 'aerotoxic syndrome', dat in alle typen vliegtuigen kan voorkomen, met uitzondering van de nieuwe Boeing 787 Dreamliner, die andere technieken van luchtverversing toepast.
Mede-auteur Liesbeth Reneman noemt Mulder voorbarig. '
We hebben geconstateerd dat twaalf onderzochte cabinepersoneelsleden geheugenproblemen hebben en dat de witte stof in hun hersenen afwijkt, maar we vonden geen relatie met het aantal vlieguren en TCP. Meer onderzoek is nodig.
'
De luchtvaart verzwijgt het probleem volgens Mulder, omdat aanpassingen van vliegtuigen met filters vele miljarden gaat kosten. Ook dreigen er hoge claims als een beroepsziekte wordt vastgesteld. Onder meer KLM heeft eigen onderzoek laten doen, waaruit zou blijken dat de hoeveelheid giftige TCP's in de cabine- en cockpitlucht verwaarloosbaar klein is.