Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Fijn dat we verzekerd zijn

  •  
16-11-2014
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
1333 keer bekeken
  •  
Jong of oud, ziek of gezond. Iedereen moet zich op dezelfde manier kunnen verzekeren voor ziektekosten. Dat is wettelijk zo vastgelegd. We noemen dat solidariteit. Verzekeraars zeggen dat iedereen welkom is. Dat ze niemand weigeren, hoe ziek ook. Want dat is namelijk verboden. Maar houden verzekeraars zich aan de regels?
Waarom krijgt reumapatiënt Helga Dulfer dan bij ONVZ niet de polis die ze wil en waarom wordt mevrouw Blom met schisis dan door VGZ een 'brandend huis' genoemd? Ondertussen worden jongeren verleid met gratis condooms en lagere premies.

Zembla onderzoekt: Kunnen zieke mensen zich net zo goed verzekeren als gezonde mensen.

ZEMBLA - 'Fijn dat we verzekerd zijn' donderdag 6 november om 20:25 bij de VARA op NPO2.
VVAA (website)
Red de vrije artsenkeuze. Met het wijzigen van artikel 13_x001E_ van de Zorgverzekeringswet vervalt voor alle Nederlandse burgers het recht op elk moment een eigen arts, zorgverlener of zorginstelling te kiezen. Bekijk hier de advertorial.

Verdiepend onderzoek Naleving acceptatieplicht door zorgverzekeraars Bevindingen, acties en aanbevelingen (NZA)
De NZa signaleert een aantal mogelijke risico’s ten aanzien van de acceptatieplicht. Zo richten sommige orgverzekeraars zich op specifieke doelgroepen en werpen zij soms (praktische) drempels op voor de toegang tot de basisverzekering voor personen die niet tot de doelgroep behoren. Dit gebeurt onder andere via informatieverstrekking en de ‘vindbaarheid’ van polissen. De wijze waarop dit gebeurt is voor zover ons bekend juridisch toegestaan, maar drempels kunnen wel van invloed zijn op de toegankelijkheid en keuzevrijheid van consumenten.

Brief aan de leden van de Vaste Commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport, van Achmea Zorg & Gezondheid, 7 september 2011
In deze brief uit 2011 van Achmea aan de Vaste Commissie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport waarschuwt de zorgverzekeraar al dat het systeem van risicoverevening nog niet adequaat werkt en dat de zorg voor chronisch zieken en ouderen onder druk komt. “Dat ontmoedigt investeren in zorg voor kwetsbare groepen en ondermijnt de solidariteit in het stelsel”, aldus Achmea

KPMG Evaluatie Zorgverzekeringswet Eindrapportage September 2014
Uit deze evaluatie van KPMG komt naar voren dat de risicoverevening goed is maar nog niet goed genoeg. Dat werkt door in het beleid van zorgverzekeraars. Zo zijn ze terughoudend  in het investeren in zorginkoop en innovatie voor groepen verzekerden die onder gecompenseerd worden. Zie pagina 25.




Evaluatie Zorgstelsel en Risicoverevening Acht jaar na invoering Zorgverzekeringswet: succes verzekerd? Dr. Richard van Kleef, Prof.dr. Erik Schut, Prof.dr. Wynand van de Ven
'Concurrentie heeft  als doel om permanente prikkels tot doelmatigheidsverbetering te creëren en tevens mogelijkheden te genereren voor het bieden van kwalitatief goede zorg tegen een zo laag mogelijke prijs. Regulering heeft als doel om solidariteit en toegankelijkheid te garanderen en om marktfalen tegen te gaan. Gereguleerde concurrentie kan alleen tot kwalitatief goede,
doelmatige en toegankelijke zorg leiden als aan belangrijke randvoorwaarden is voldaan:


1. Risicosolidariteit zonder ruimte voor risicoselectie;
2. Voldoende transparantie en adequate consumenteninformatie over het beschikbare polis- en zorgaanbod ;
3. Adequate financiële prikkels tot doelmatigheid voor zowel consumenten, zorgverzekeraars; als zorgaanbieders;
4. Keuzevrijheid voor verzekerden op de zorgverzekeringsmarkt
5. Betwistbare markten, zowel bij de zorgverzekering als bij de zorgverlening
6. Contracteervrijheid
7. Effectief mededingingsbeleid
8. Geen liftersgedrag
9. Effectief toezicht op de minimumkwaliteit van zorg
10. Gegarandeerde toegang tot basiszorg.
 
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.

BNNVARA LogoWij zijn voor