Dinsdag 24 februari organiseert Nefarma een debat over de relatie van de farmaceutische sector met de media. Onder leiding van journalist Jeroen Smit zullen Kees Driehuis, eindredacteur van Zembla en Simon Rozendaal, journalist van Elsevier in debat gaan met algemeen directeur Luc Debruyne van GlaxoSmithKline, tevens Nefarma-bestuurslid. De vierde inleider is Cor Groeneweg. Hij heeft zowel ervaring in de journalistiek als in de voorlichting en is momenteel hoofd PA/PR bij het Verbond van Verzekeraars.
Recent diende GlaxoSmithKline een
klacht in tegen ZEMBLA
over de uitzending
'Het omstreden kankervaccin'
van 19 oktober 2008. ZEMBLA zette vraagtekens bij nut en noodzaak van het inenten van meisjes tegen het hpv-virus. De Raad voor de Journalistiek bepaalde echter dat het de redactie vrij stond een kritische benadering te kiezen. Ook vond de Raad dat de kwestie objectief werd belicht.
Lastig
Media-aandacht wordt door de farmaceutische bedrijven vaak als lastig ervaren, omdat in hun ogen de journalistiek te veel nadruk legt op negatieve aspecten, incidenten uitvergroot en zich te veel laat leiden door beeldvorming uit het verleden. Recent nog verweerde farmaceutisch bedrijf Eli Lilly (producent van Strattera) zich tegen het vrijgeven van informatie via de Wet Openbaarheid van Bestuur. Eli Lilly startte een rechtszaak bij de Utrechtse rechtbank om openbaarmaking van een lijvig rapport over de bijwerkingen en gevaren van Strattera te blokkeren.
Niet vreemd dat media de farmaceutische bedrijven vaak verwijten dat farmaceutische bedrijven vaak weinig toegankelijk te zijn, vastzitten aan bureaucratische procedures, lastige vragen over hun functioneren uit de weg te gaan en moeite te hebben met kritiek, zoals het persbericht van het debat meldt.
Waarom
Kees Driehuis van ZEMBLA neemt deel aan de middag omdat "
ZEMBLA altijd open staat voor dit soort openbare bijeenkomsten. We willen graag uitleggen hoe en waarom we reportages maken.
" Het thema van het debat 'hoe zorgen we dat bedrijven en journalisten op een professionele wijze met elkaar omgaan?' suggereert dat de verhouding momenteel niet professioneel is.
Volgens Kees Driehuis blijft het noodzakelijk om, zoals ZEMBLA doet, wantrouwend te kijken naar de farmaceutische industrie. "Zij kunnen onmogelijk objectief zijn, want ze hebben een product te verkopen. Daarom moeten journalisten altijd met een kritische blik naar hun informatie kijken".
Het debat vindt plaats in Den Haag op dinsdag 24 februari om 15.30 uur. Aanmelden kan door een e-mail te sturen naar info@nefarma.nl onder vermelding van ‘aanmelding Glazen Zaaldebat’.