Zembla

Fabrikant fout bij aanprijzen kankervaccin

  •  
18-03-2010
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
78 keer bekeken
  •  
kamer-wil-opheldering-over-rivm-onderzoek
Opnieuw heeft een farmaceutisch bedrijf de wet overtreden bij de marketing van een vaccin tegen baarmoederhalskanker. Het gaat om Sanofi Pasteur MSD. Eerder werd al vastgesteld dat concurrent GlaxoSmithKline de regels overtrad.
Sanofi, fabrikant van het kankervaccin Gardasil, negeerde op ruime schaal reclameregels voor de marketing van geneesmiddelen. Fabrikanten mogen in de EU geen reclame maken voor vaccins die alleen op recept verkrijgbaar zijn. Het bedrijf paaide artsen met geschenken, sponsorde tal van publieksbijeenkomsten en betaalde voor artikelen in publieksbladen.

>>lees hier het hele Trouw artikel.

Hoogleraar biotechnologie H. Schellekens legde in de ZEMBLA uitzending " Het omstreden kankervaccin " uit dat farmaceutische bedrijven miljarden steken in marketing. "Farmaceutische bedrijven geven drie tot vier keer zoveel uit aan marketing dan aan wetenschappelijk onderzoek", aldus Schellekens.

ZEMBLA sprak destijds ook met een oud-consultant van GlaxoSmithKline, die actief meewerkte aan de marketing voor het kankervaccin. S van Nuland was drie jaar actief voor GlaxoSmithKline. Het was haar opdracht zich te richten op de media en te zorgen dat ze over het probleem van de baarmoederhalskanker berichtten. 
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de ZEMBLA-nieuwsbrief en ontvang wekelijks als eerste onze beste nieuwsverhalen, achtergrondartikelen en exclusieve video's.