Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Explosief transport

  •  
12-10-2012
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
527 keer bekeken
  •  
Dag en nacht, dag in dag uit rijden er in Nederland duizenden vrachtwagens met gevaarlijke stoffen over onze snelwegen. In opdracht van grote chemieconcerns zoals bijvoorbeeld Shell of Exxonmobile vervoeren transportbedrijven de ladingen door heel Europa.

Oost-Europese chauffeurs

Veel van die vrachtwagens worden gereden door een Poolse of Hongaarse chauffeur. Nederlandse transportbedrijven werken steeds vaker met Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs. Die zijn veel goedkoper dan Nederlandse chauffeurs.
 
De juiste papieren
In Nederland gelden strenge regels voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. De chauffeurs moeten in het bezit zijn van een speciaal diploma. Hoe zit dat met de Oost-Europese chauffeurs? Zijn ze altijd vakbekwaam en beschikken ze over de juiste papieren?

ZEMBLA onderzoekt of het vervoer van gevaarlijke stoffen in goede handen is. 

Documenten en links

Links
- Chauffeurs toekomst

- Rij- en rusttijden
Chauffeurs die vervoer over de weg verrichten zijn gebonden aan regels voor rij- en rusttijden. Deze zijn Europees vastgesteld in een verordening.
- ADR - Het Accord européen relatif au transport international de marchandises Dangereuses par Route’ is het verdrag voor het internationale vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg.

Documenten

Waarschuwingsbrief van Den Hartogh aan de chauffeurs over fraude met de Tachograaf.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.