Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

EasyJet gaat gifgasfilters in vliegtuigen inbouwen

18-09-2017
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
93 keer bekeken
  •  
ANP EasyJet
De Britse luchtvaartmaatschappij EasyJet gaat gifgasfilters in haar vliegtuigen inbouwen om te voorkomen dat personeel en passagiers ziek worden door giftige dampen. Daarmee is EasyJet de eerste vliegtuigmaatschappij die met dit soort filters gaat werken.   
Fume event - gif in de cockpit
Dat schrijft de Sunday Times . De luchtvaartmaatschappij wil ook gifdetectoren in de toestellen gaan installeren en tests gaan doen met andere motorolie, zodat er minder giftige stoffen in de cabine en de cockpit komen.  
Gevaarlijke stoffen in de cockpit en de cabine
De luchtvaartsector kampt al jaren met een groot probleem: door olielekkage in de motor ademen passagiers en bemanning gevaarlijke gifstoffen in.  Met enige regelmaat moeten vliegtuigen omkeren omdat er een ondraaglijke stank is in de cockpit en de cabine. Piloten zetten dan hun zuurstofmaskers op en soms raken bemanningsleden onwel. De vergiftiging ontstaat door olielekkage in de motor, zeggen deskundigen. Daardoor kunnen giftige stoffen uit de motorolie, zoals TCP, in de cabinelucht terechtkomen. Soms gebeurt het ongemerkt en gaat het om het kleine hoeveelheden. Soms is er sprake van een ‘fume event’, een wolk van stank en rook die de cockpit en de cabine vult. ‘Dan heb je dus een probleem’, zegt Ron Scherft van de Vereniging van luchtvaarttechnici in ‘Gif in de cockpit’ van ZEMBLA:
Aantasting zenuwstelsel
Deze giftige stoffen kunnen leiden tot  het ‘Aerotoxic Syndrom’, een ziekte die wordt veroorzaakt door aantasting van het centrale zenuwstelsel. Veel piloten die lijden aan dit syndroom weten dat niet van zichzelf en stoppen daarom ook niet met vliegen. Maar steeds vaker zien artsen hetzelfde patroon van afwijkingen bij vliegtuigpersoneel. Er zijn duidelijke overeenkomsten in de aantasting van hun zenuwstelsel, dat bijvoorbeeld de hartslag aanstuurt.  Ook worstelen piloten met zware vermoeidheidsklachten, geheugen- en concentratieproblemen en oncontroleerbare trillingen, waardoor ze niet meer kunnen werken. Volgens deskundigen worden duizenden piloten en ander vliegtuigpersoneel ziek. Sommigen van hen overlijden zelfs aan de ziekte. Het is nog niet duidelijk wat het effect van de giftige stoffen in vliegtuigen voor passagiers is, maar vermoed wordt dat passagiers die veel vliegen hier ook last van kunnen krijgen. 
Niet erkennen als beroepsziekte
Volgens deskundigen is de beslissing van EasyJet een eerste goed stap in de richting, ook al  willen vliegtuigmaatschappijen het  ‘Aerotoxic Syndrom’ t ot op de dag van vandaag  niet officieel erkennen als beroepsziekte. Ook EasyJet zegt hier niets over bij de toelichting van de nieuwe plannen. De vliegtuigmaatschappij zegt dat ze zich aan haar zorgplicht houdt, maar dat het juridisch niet mogelijk is het aerotoxic syndrome te erkennen 'totdat er onomstotelijk wetenschappelijk bewijs voor is'.  Vliegtuigmaatschappijen erkennen wel dat er kortstondige hinder kan ontstaan door de zogeheten 'fume events' in vliegtuigen, maar niet dat je er ook echt ziek van kunt worden, ook al zijn er steeds meer onderzoeken die aantonen dat er wel degelijk een verband is tussen het Aero Toxic Syndroom en vliegen. 
KLM, Corendon en TUIfly zeggen in de Telegraaf van maandag dat ze de zaak volgen en mogelijk ook actie gaan ondernemen. 
Gif in de cockpit IGif in de cockpit II
Op woensdag 8 november zendt ZEMBLA een nieuwe reportage uit over de risico’s van giftige stoffen in vliegtuigen. Het wordt de derde aflevering na Gif in de cockpit I en Gif in de cockpit II . Bekijk hier een fragment van de tweede aflevering:
CC foto: ANP en  Youtube / acbourgeois1 
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.