Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

‘Driekwart kindervoeding in supermarkten ongezond’

01-09-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
97 keer bekeken
  •  
ANP-423090815

© ANP

Bijna driekwart van de kinderproducten in Nederlandse supermarkten past niet in een gezond voedingspatroon voor kinderen. Dat stelt UNICEF dinsdag op basis van onderzoek, waarbij gekeken is naar de samenstelling en de promotie van producten voor kinderen.

“Wij vinden dat het recht van kinderen op gezonde voeding onvoldoende verankerd is in het beleid en de praktijk van Nederlandse supermarkten”, aldus Suzanne Laszlo, directeur van UNICEF.

Het VN-kinderfonds analyseerde 2000 kinderproducten in verschillende supermarkten en keek of ze pasten binnen de richtlijnen voor gezonde voeding van het Voedingscentrum. Ook is gekeken naar de promotie van kinderproducten in (online) folders en de marketing op de verpakking.

Te veel suikers, verzadigd vet, zout of te weinig vezels
Voor het onderzoek zijn verschillende productcategorieën geanalyseerd. Op de toetjesafdeling is er geen enkel kinderproduct aangetroffen dat binnen de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum valt. In sommige categorieën, zoals de kinderontbijtgranen, zijn de kinderproducten zelfs minder gezond dan de producten voor volwassenen. In de categorieën meeneemkoeken en een deel van de kinderdranken en het broodbeleg vallen de producten per definitie niet in de Schijf van Vijf. De meeste producten bevatten te veel suikers, verzadigd vet, zout of te weinig vezels.

Volgens UNICEF is er veel ruimte voor verbetering. "Door eerlijker te communiceren over producten en door op te roepen om te stoppen met het gebruik van kindermarketing, maken we het ouders makkelijker om de juiste voedingskeuzes te maken,’ zegt directeur Suzanne Laszlo.

Vergelijking met tabaksindustrie
Eerder stelde voedselwaakhond Foodwatch dat de Nederlandse suikerindustrie de wetenschap gebruikt om suikerconsumptie in een positiever daglicht te stellen en de risico's op bijvoorbeeld overgewicht te bagatelliseren.

De organisatie vergelijkt de strategie van de suikerindustrie met die van de tabaksindustrie, die decennialang twijfel zaaide over de schadelijkheid van roken. Zo benadrukt de suikerlobby de schadelijkheid van vet, zodat de aandacht van suiker wordt afgeleid. "Terwijl de WHO heel duidelijk zegt dat wij met zijn allen minder suikers moeten gebruiken", zegt een woordvoerster van Foodwatch.

Kindermarketing
Ook deskundigen in de Zembla-uitzending ‘De zoete verleiders’ spreken zich scherp uit over de suikerindustrie. Suiker is een miljardenbusiness en ondanks de inspanningen van de overheid eten we er niet minder van. Dat moet anders, anders wordt suikerziekte straks een heuse epidemie, waarschuwen ze. Een van de punten van kritiek is de manier waarop fabrikanten kinderen verleiden suikerhoudende producten te eten. Ondanks afspraken die zijn gemaakt over kindermarketing, gebeurt dat nog steeds.

Bekijk hier de uitzending:

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.