Al jaren wordt er getwijfeld aan de hoeveelheid kinderen die een dyslexieverklaring krijgt. Dat zijn er veel meer dan verwacht. Het gaat om kinderen die een ernstige achterstand hebben op het gebied van lezen en spelling. Al jaren weten we ook dat de leesprestaties van leerlingen in het basisonderwijs achteruitgaan. Hebben deze twee zaken een verband met elkaar?
Vanaf groep 3 wordt de taalontwikkeling van kinderen op school goed in de gaten gehouden. Bij een vermoeden van dyslexie worden er vervolgens strikte protocollen gevolgd. Voor kinderen met zeer ernstige dyslexie is er vergoede zorg, sinds 2015 betaald door de gemeente. Voordat deze diagnose mag worden afgegeven, moet de school wel eerst aantonen dat de leerling voor een langere periode extra hulp heeft gekregen. Hoe komen deze diagnoses in de praktijk tot stand? Meten we dyslexie of tekortschietend onderwijs? Zembla onderzoekt de diagnose dyslexie.
zondag 18 mei 2025 om 22.10 uur bij BNNVARA op NPO 2
Regie & samenstelling: Esther Reijnen
Research: Charlotte Werkman, Rob Meekes
Eindredactie: Odette Joosten
Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.