Zembla

De strijd over asfalt

15-02-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
9523 keer bekeken
  •  
Sinds het uitbreken van corona werken de meeste Nederlanders een aantal dagen per week thuis. Wat volgens werkgevers ook na corona een blijvende trend zal zijn. Ondanks dat het nu veel rustiger is op de Nederlandse wegen - de ochtend- en avondspits bestaan niet meer en files zijn vrijwel verdwenen - deelt minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat eind 2020 een filmpje waar ze trots haar handtekening zet onder het besluit om de A27/A12 Ring Utrecht te verbreden. Dit is goed nieuws, zegt ze erbij, want het is belangrijk dat het verkeer op deze 'draaischijf van Nederland' goed door blijft stromen.

Deze geplande wegverbreding heeft de afgelopen jaren duizenden demonstrerende burgers op de been gebracht. Ze maken zich zorgen om de kap van bomen in natuurgebied Amelisweerd. En snappen niet hoe dit plan kan doorgaan midden in de huidige stikstof- en klimaatcrisis. Ook de gemeente en provincie Utrecht zijn tegen. Net als veel hoogleraren en adviesorganen van de overheid, die twijfelen aan de noodzaak en het ministerie oproepen een pas op de plaats te maken. Maar het ministerie, dat sinds 2007 al ruim 2000 kilometer asfalt aanlegde en de komende jaren zo'n €25 miljard uittrekt voor nieuwe wegen, zet de plannen voort.

Zembla onderzoekt de strijd over asfalt.
De strijd over asfalt
Donderdag 18 februari bij BNNVARA om 20.25 uur op NPO 2.
Herhaling do 25  febr. om 09.30 uur op NPO2.

Regie: Nicolien Herblot
Research: Pamela Kalkman

Wederhoor en documenten:

Algemene reactie van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat m.b.t. de Ring Utrecht:
Antwoorden van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op vragen van Zembla:
Advies aan het ministerie over voortzetten project Ring Utrecht vanuit technisch perspectief van het bureau Horvat & Partners:                  
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (1)

Devon Seamoor
Devon Seamoor23 dec. 2022 - 15:18

Als ik zo kijk naar welke belangen er spelen dan is het toch duidelijk dat met de verbreding van de A27/A12 Ring Utrecht een toename van verkeersstroom zal ontstaan met eveneens toename van uitlaatgassen, wat een effect zal hebben op de gezondheid van het bos in Amelisweerd en de wandelaars daarin. Als het belang van duurzaamheid en kwaliteit van lucht, water en aarde gediend worden is er geen reden, noch aanleiding, om over te gaan tot een zo'n ingrijpende actie. Er is nu een groter belang van prestige en positie, lijkt het, dan dat van gezond verstand gebruik. Bovendien, hoe kan het bestaan dat de overheid tot zulke maatregelen wil overgaan na een grote inslag van de recente pandemie in de economie. De bedrijven die gestopt zijn en levensvatbaar waren, verdienen meer financiele steun in feite noem ik het vergoeding na geleden schade door in mijn ogen onterechte lockdowns, dan dat veel geld besteed wordt aan dit onrealistische plan waar velen het niet mee eens kunnen zijn. De weggebruikers die hun mening hebben gegeven noemen die lokatie niet eens een bottleneck. Die bevindt zich elders.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de ZEMBLA-nieuwsbrief en ontvang wekelijks als eerste onze beste nieuwsverhalen, achtergrondartikelen en exclusieve video's.