Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

De Olympische Spelen - het geld

  •  
15-08-2000
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
60 keer bekeken
  •  
de-olympische-spelen-het-geld
Op de Olympische Spelen van Sydney, die half september beginnen, draait het niet alleen om wereldrecords en gouden plakken. De deelnemende atleet is een artikel geworden waarin fabrikanten handelen. Sponsors betalen miljoenen om sporters exclusief aan hen te binden, zo blijkt in de Zembla-documentaire 'De Olympische Spelen - het geld'.

Ook voor de uitzendrechten van het spektakel wordt fors betaald. Zo legde het Amerikaanse station NBC zeven miljard gulden op tafel om de rechten tot 2008 te verwerven. Datzelfde NBC geeft sporters mediatraining om ze zo leuk en vrolijk mogelijk in de uitzending te hebben. "Trap niet in de val van vragen over doping, over verdachtmakingen in de kranten. Ga daar niet op in. Veel te gevaarlijk", zegt NBC-journalist Lewis Johnson tegen topatleet Maurice Greene tijdens een mediatraining. "Hou het positief. Door te lachen.

'De Olympische Spelen - het geld' laat zien hoe schoenenfabrikanten in het diepste geheim werken aan de ontwikkeling van de olympische schoen voor de door hun gecontracteerde atleet. Voor miljoenen guldens ontwikkelen Adidas-, Nike- en Reebok-professoren een schoen die misschien één procent snelheidswinst op kan leveren. Maar die ene procent kan bijvoorbeeld atleet Ato Boldon een gouden medaille opleveren en Adidas een groter marktaandeel.

Toch zijn niet alle atleten enthousiast over deze situatie. In de race om het goud neemt de druk op sporters toe. "Het geld dat in de atletiek omgaat, heeft mensen veranderd", zegt atleet John Drummond ."Een goede prestatie wordt niet meer gewaardeerd. Want we zijn gebonden aan wurgcontracten of bonussen. De pure sportbeleving is weg."

'De Olympische Spelen - het geld' is het eerste deel van een serie van drie uitzendingen over de komende Spelen.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.