Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Campagne tegen voedselverspilling

11-02-2015
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
62 keer bekeken
  •  
campagne-tegen-voedselverspilling
Nederlanders moeten de 50 kilo voedsel die jaarlijks per persoon in de kliko belandt beter gebruiken. De Stichting Ideële Reclame (SIRE) lanceert daarvoor dinsdag de website kliekipedia.nl, waarop tal van tips zijn terug te vinden om etenswaren alsnog te gebruiken in plaats van weg te gooien.
Volgens SIRE gaat 14 procent van alle gekochte voedselproducten ongebruikt de afvalbak in. Jaarlijks wordt op die manier tussen de 1,7 en 2,6 miljard kilo eten verspild. 'Kliekipedia' biedt volgens directeur Lucy van der Helm van SIRE handige recepten om restjes op smaakvolle wijze te bereiden.
Oud brood kan bijvoorbeeld worden gebruikt om croutons of paneermeel van te maken. Overrijpe bananen zijn goed bruikbaar in smoothies. ' Doel van deze campagne is consumenten te laten realiseren dat zij zelf aan zet zijn om voedselverspilling terug te dringen ', zegt Van der Helm.
De naam kliekipedia biedt volgens SIRE een encyclopedie aan mogelijkheden om voedsel te gebruiken dat anders zou worden weggegooid. De naam is een knipoog naar wikipedia, de internetencyclopedie.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.