Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

'Boeing moet ook bekabeling 737 MAX aanpassen'

09-03-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Boeing 7373 MAX
Boeing moet van de Amerikaanse luchtvaarttoezichthouder FAA de bekabeling van de 737 MAX aanpakken. Door een fout is er een kans op kortsluiting die mogelijk fatale gevolgen kan hebben, schrijft persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. De FAA bracht Boeing vrijdag op de hoogte van zijn beslissing.

Boeing had de fout zelf ontdekt, maar meende dat het niet nodig was de bekabeling aan te passen. Bij een vorige versie van de 737 liep de bekabeling op dezelfde manier en daar is nog nooit iets mee misgegaan, was het argument van de vliegtuigbouwer. De FAA stelde echter dat de bekabeling niet aan de vereisten voldoet. Als Boeing de bekabeling van alle geproduceerde toestellen van de 737 MAX moet aanpassen wordt dat een kostbare operatie. Het verleggen van de kabelbundels is veel bewerkelijker dan het aanpassen van de software, wat Boeing al moet doen.
Luister hier de podcast over de uitzending 'De fatale fouten van Boeing': 

Ethiopisch onderzoek
De 737 MAX staat al een jaar aan de grond na twee dodelijke vliegongelukken binnen enkele maanden van elkaar. Het laatste ongeluk in Ethiopië werd veroorzaakt door foutieve software in het vliegtuig. Maandag concludeerde een Ethiopisch onderzoeksteam dat Boeing niet voldoende voorzag in training voor piloten die gingen vliegen in de 737 MAX.

De Ethiopische onderzoekers hebben onder meer kritiek op het veiligheidssysteem dat moest zorgen dat het vliegtuig niet te steil steeg. Dat kan geactiveerd worden terwijl dat eigenlijk niet de bedoeling is, schrijven ze in een rapport. Het MCAS-systeem drukte voor de crash de neus van het toestel omlaag. De experts noemen de training die Boeing regelde voor nieuwe piloten "ontoereikend". Ze adviseren dat piloten de kans krijgen om in simulators te trainen op een scenario waarin het veiligheidssysteem het laat afweten. 

De fatale fouten van Boeing
In de Zembla-uitzending 'De fatale fouten van Boeing' lieten we zien hoe de bouw van de 737 MAX gepaard ging met grote druk vanuit de top van het bedrijf.

Zo zegt Adam Dickson, een voormalig Boeing manager die ook aan de 737 MAX heeft gewerkt, tegen Zembla dat kostenbesparing uiterst belangrijk was bij de productie van de 737 MAX. "Elke afdeling moest een bepaalde hoeveelheid geld uit het vliegtuig halen. Wanneer tijdsdruk wordt uitgeoefend om kosten uit het vliegtuig te halen en er gebrek is aan middelen om dat werk echt goed te doen, kan dat de veiligheid hebben beïnvloed.” 

Kijk hier de uitzending 'De fatale fouten van Boeing':  
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.