Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Boeing 737 MAX weer toegestaan in Europees luchtruim

27-01-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
89 keer bekeken
  •  
Boeing 7373 MAX
De gewraakte Boeings van het type 737 MAX, die bijna twee jaar om veiligheidsredenen aan de grond bleven, staan voor een terugkeer in het Europese luchtruim. De Europese luchtvaartautoriteit EASA geeft daar toestemming voor.

Door crashes met 737 MAX-toestellen in Indonesië en Ethiopië kwamen in totaal 346 mensen om het leven. Na het tweede ongeluk, in maart 2019, werden vluchten met het toestel wereldwijd verboden. Later bleek dat de rampen werden veroorzaakt door een falend veiligheidssysteem, dat de neus van de vliegtuigen telkens naar beneden drukte. Dat mankement is verholpen met een update van de software.

In november 2020 kreeg Boeing al toestemming van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit om weer met het toestel te mogen vliegen.

Nieuwe trainingen voor luchtvaartpersoneel
Luchtvaartmaatschappijen moeten hun computersoftware bijwerken en de piloten opnieuw trainen, wat enige tijd in beslag zal nemen. Southwest Airlines, dat de meeste exemplaren van het toestel heeft, stelt dat het zelfs maanden kan duren voordat het voldoet aan de FAA-eisen en dat het niet verwacht weer met de 737 MAX te gaan vliegen voor het tweede kwartaal van 2021. Het zal naar alle waarschijnlijkheid in Europa ook wel enige tijd duren voordat er weer gevlogen wordt met het toestel.

Boeing heeft uiteindelijk voor 2,5 miljard dollar geschikt met het Amerikaanse ministerie van Justitie wegens het misleiden van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA bij de keuring van de 737 MAX. "Boeing-medewerkers verkozen winst boven eerlijkheid, door informatie achter te houden voor de FAA", aldus het Amerikaanse ministerie van Justitie.

Zembla over Boeing
Adam Dickson, een voormalig Boeing manager die ook aan de 737 MAX heeft gewerkt, zei eerder al in Zembla dat er vanuit de top van het bedrijf grote druk werd uitgeoefend op medewerkers om het vliegtuig zo goedkoop en snel mogelijk op de markt te brengen. “Kostenbesparingen waren uiterst belangrijk bij de productie van de 737 MAX.”

De schikking die Boeing met justitie heeft getroffen, bestaat onder andere uit 500 miljoen dollar voor een fonds om familieleden en nabestaanden van de slachtoffers van de 737 MAX-crashes te compenseren. Ook wordt bijna 1,8 miljard dollar uitgetrokken voor een schadevergoeding aan klanten van Boeing, die lange tijd niet met hun aangekochte 737 MAX-toestellen konden vliegen.

Kijk de uitzending 'De fatale fouten van Boeing':
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.