Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Amsterdam verbant snoepreclame voor kinderen uit openbare ruimte

05-09-2017
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
107 keer bekeken
  •  
Kindermarketing
Amsterdam gaat de strijd tegen kindermarketing verscherpen. Advertenties voor producten als Mega Mindy-hagelslag en K3-aardbeienkoek verdwijnen vanaf volgend jaar uit 58 Amsterdamse metrostations.
De gemeente Amsterdam heeft na een voorstel van de wethouder Zorg Eric van der Burg (VVD) besloten dat reclames voor ongezonde voeding gericht op kinderen niet meer vertoond mogen worden. Ook gesubsidieerde sportevenementen waar veel jongeren komen, mogen geen kindermarketing meer laten zien en in bushokjes en op andere plekken in de openbare ruimte is kinderreclame straks ook niet meer toegestaan.
Geen wettelijk verbod
Kindermarketing staat al jaren ter discussie. Zo strijdt de Alliantie Stop Kindermarketing voor een verbod op reclame op voedingsmiddelen voor kinderen. Er zijn wel afspraken gemaakt met de industrie, maar tot een wettelijk verbod is er vooralsnog niet gekomen. Voedingsdeskundigen Martijn Katan en Jaap Seidell ergeren zich hieraan. Zij vinden dat deze reclame niet in de supermarkt, op tv of internet thuishoort:
Cola op school
In deze uitzending is ook te zien hoe producenten van zoete producten via scholen proberen hun waar aan de man te krijgen. Zo was te zien dat het Etty Hillesum Lyceum uit Deventer 19.000 euro per jaar kreeg van Coca Cola om een frisdrankautomaat op de school te plaatsen. Bekijk dat fragment hier:
Bedrijfsleven komt beloften niet na
Maandag interviewde de Volkskrant wethouder Eric van der Burg over het nieuwe beleid. Van der Burg is het zat dat het bedrijfsleven, ondanks de beloften, nog steeds niet is gestopt met reclame gericht aan kinderen onder de zeventien jaar.
‘Jongeren zijn nog niet in staat zelfstandig keuzes te maken’
Van der Burg zegt in de Volkskrant dat hij hoopt dat meer steden zijn voorbeeld gaan volgen. Op de vraag of hij als politicus van een liberale partij als de VVD niet denkt dat de markt het wel oplost, antwoordt hij: 'Als het om volwassenen gaat, denk ik dat zeker. Als u iedere dag een frikandel wilt eten, moet u dat vooral doen. Maar jongeren, en zeker jonge kinderen, zijn nog niet in staat om deze keuzes zelfstandig te maken.'
‘De zoete verleiders’
Bekijk ‘De zoete verleiders’  van ZEMBLA.
De afbeelding komt uit de video over kindermarketing van de Alliantie Stop Kindermarketing :
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.