Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

AFM: regels nazorg woekerpolisklanten aanscherpen

09-03-2015
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
de-voortwoekerpolis
Verzekeraars zijn voortaan verplicht klanten met een woekerpolis actief te benaderen, in plaats van af te wachten tot die zich uit eigen beweging melden.  De AFM laat weten dat de regels worden aangescherpt.   De toezichthouder krijgt de bevoegdheid om sancties op te leggen aan partijen die hun klanten nog langer in de kou laten staan. Minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën) had in oktober al gezegd dat de teugels mogelijk moesten worden aangehaald.
Het Verbond van Verzekeraars vindt de uitbreiding van de wettelijke bevoegdheden van de AFM onnodig. De inhaalslag die de afgelopen maanden is gemaakt, toont aan dat de sector zelf al de gewenste resultaten bereikt, aldus de brancheorganisatie.

De meeste verzekeraars hebben sinds afgelopen najaar goede voortgang geboekt bij de nazorg voor klanten met een beleggingsverzekering waarmee geen vermogen wordt opgebouwd, een zogenoemde woekerpolis. Dat meldde de Autoriteit Financiële Markten (AFM) maandag.
In oktober was de toezichthouder in een rapport nog zeer kritisch over de verzekeringsbranche. Voor te veel mensen met een woekerpolis was destijds nog geen oplossing gevonden of in de maak. Verzekeraars zijn na dat rapport harder aan de slag gegaan, constateert de AFM. Dat heeft geleid tot een ,,duidelijke verbetering'', aldus de financiële marktmeester. Alleen bij Vivat (het vroegere Reaal) blijven de resultaten nog achter.
Tevreden is de AFM evenwel nog niet. Een woordvoerder noemde het ,,opvallend'' dat veel polishouders die wel door hun verzekeraar zijn benaderd, nog niets hebben ondernomen om hun beleggingsverzekering stop te zetten of aan te passen. Nader onderzoek moet uitwijzen of die klanten er wel voldoende op gewezen zijn dat zij met hun huidige beleggingsproduct benadeeld worden.
' Wij willen weten of de kwaliteit van de communicatie vanuit de verzekeraars niet beter moet ', aldus de woordvoerder. ' Daarnaast roepen wij mensen op om als zij post krijgen van hun verzekeraar, die brieven ook echt te openen en te lezen en het gesprek aan te gaan ', zei hij.
(anp)
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.