Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

326 miljoen euro voor ICT problemen politie

22-09-2011
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
57 keer bekeken
  •  
opsporing-verzocht
De overheid trekt 326 miljoen euro uit om de problemen met de ICT problemen op te lossen. De uitvoering  loopt door tot 2017. Minister Opstelten stelt deze kabinetsperiode 201,9 miljoen euro extra beschikbaar voor de aanpak van de ICT-problemen. Voor de periode daarna is een bedrag van 124,1 miljoen euro gereserveerd. Dat wordt terugverdiend door besparingen op het beheer van de informatievoorziening. De oplossing van de ICT-problemen gaat niet ten koste van de operationele politiesterkte of de uitvoering van de landelijke prioriteiten.

Eén landelijke informatievoorziening moet een eind maken aan de ICT-problemen bij de politie. Agenten krijgen al komend jaar computerprogramma’s die gebruiksvriendelijker en betrouwbaarder zijn. Vanaf 2014 komt er een nieuwe Basisvoorziening politie die de huidige informatiesystemen voor handhaving en opsporing vervangt.

De betrekkelijk nieuwe computersystemen waar de politie nu mee werkt zo slecht en zijn zo gebruiksonvriendelijk, dat rechercheurs maar de helft van alle opsporingsinformatie in het systeem zetten. Dat zegt de Utrechtse korpschef S. Heijsman in de ZEMBLA-aflevering ‘ Opsporing verzocht!’ . Hierdoor gaat cruciale informatie verloren waardoor verdachten niet worden opgepakt. Heijsman: ‘Per jaar leveren we nu acht tot tien procent minder dossiers aan het Openbaar Ministerie aan, zo’n 20.000 verdachten.’ Sinds de invoering van de systemen twee jaar geleden lopen er daardoor naar schatting 40.000 verdachten vrij rond.

In het zogenaamde 'Aanvalsprogramma Informatievoorziening Politie' dat minister Opstelten van Veiligheid en Justitie naar de Tweede Kamer heeft gestuurd staan maatregelen die het vertrouwen van agenten en burgers in de ICT-systemen van de politie zouden moeten herstellen.

Maatregelen in 2011 en 2012
De bestaande systemen die nog niet eens zo heel lang in werking waren worden de komende jaren stapsgewijs vernieuwd. In 2011 en 2012 wordt al een aantal maatregelen genomen.

De 16 meest gebruikte formulieren in de Basisvoorziening Handhaving worden vereenvoudigd. Daardoor hoeven politiemensen minder gegevens in te voeren en minder administratieve handelingen te verrichten. De Basisvoorziening Opsporing (BVO) wordt vervangen door een tijdelijke oplossing, waardoor politiemensen eenvoudiger en beter dossiers kunnen maken en beheren. Er komt één basisvoorziening waarmee politiemensen alle belangrijke landelijke gegevens kunnen opvragen. De technische voorzieningen worden verbeterd om de continuïteit en stabiliteit van de systemen te vergroten.
    
Basisvoorziening Politie vanaf 2014
Vanaf 2014 wordt de nieuwe Basisvoorziening Politie stapsgewijs ingevoerd. Daarin verdwijnt het onderscheid tussen handhaving en opsporing. Gegevens hoeven slechts één keer ingevoerd te worden. Het systeem moet ook zorgen voor een betere gegevensuitwisseling binnen de politie en tussen de politie en andere instanties, zoals het openbaar ministerie. Ook moet de nieuwe informatiehuishouding leiden tot lagere beheerskosten. Op dit moment gaat het overgrote deel van het ICT-budget van de politie op aan het beheer van de bestaande systemen. Daardoor is er nu nauwelijks geld voor vernieuwing.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.