Het was de derde keer dat het team van de TU Delft de race heeft
gewonnen. Eerder gebeurde dat in 2001 en 2003. De gemiddelde snelheid
was 103 kilometer, een recordtijd. Volgens een woordvoerder van sponsor
Nuon was dat gemiddeld zes kilometer sneller dan in de vorige race.
,,We hadden gehoopt op een gemiddelde van 100 kilometer per uur. Dit is
boven verwachting'', zei een woordvoerder. ,,We hadden de zon mee. We
hebben drie dagen stralend weer gehad. Voor de laatste dag was iets
minder weer verwacht maar er was meer dan genoeg zon.'' De Nuna 3 heeft
de race afgelegd in ongeveer 3,5 dag.
De Nuna 3 is met een ruime voorsprong op de andere wagens
binnengekomen. ,,De rest komt donderdagochtend (plaatselijke tijd) met
een achterstand van minimaal 3 uur. We hebben zoveel geluk gehad met
het weer, maar ook met Nuna zelf'', zei teamlid Anne-Marie Rasschaert
na afloop van de race. De teamleden kregen na afloop telefonische
felicitaties van premier Balkenende. Hij zei ,,trots'' op hun prestatie
te zijn.
Volgens haar is het geheim van Nuna 3 een kwestie van de juiste mensen
op de juiste plaats, de beste wagen en goede zonnestellen. ,,We hebben
het geluk afgedwongen door alle risico's uit te sluiten. Om lekke
banden te voorkomen maak je de wagen lichter en dat hebben we met Nuna
gedaan.''
Rasschaert denkt niet dat de race met steeds dezelfde winnaar saai
wordt. ,,Dit jaar was de concurrentie erg groot. We begonnen dan wel
als favoriet, maar het Amerikaanse team uit Michigan en het
Australische team uit Melbourne riepen van tevoren heel hard dat ze ons
zouden verslaan.''
De race begon zondag. Ongeveer dertig door zonne-energie aangedreven
auto's uit de hele wereld stonden aan de start. Aan de race doet ook
een team van de Universiteit Twente mee, maar dat heeft veel pech
gehad. De auto van dat team kreeg maandag bijvoorbeeld liefst zes keer
een lekke band. De verwachting is dat de Twentenaren op zijn vroegst
donderdagavond (plaatselijke tijd) finishen.
Bron: ANP