Drie keer op rij won de TU Delft de prestigieuze World Solar Challenge in Australië met de Nuna, een auto die rijdt op zonne-energie. Of het eind oktober weer gaat lukken, is zeer de vraag. ,,Het wordt veel spannender dan in de afgelopen jaren'', verwacht teamleider Stefan Roest van Nuna4. ,,Maar we proberen natuurlijk weer te winnen''.
Maandag werd de Nuna4 op het ministerie van Verkeer en Waterstaat in Den Haag gepresenteerd aan minister Camiel Eurlings. Hij overhandigde het nummerbord ZZ-78-61 en in de kleur oranje uitgevoerde zonnerijbewijzen aan de studenten.
Roest reist binnenkort naar Australië voor de ruim 3000 kilometer lange race van Darwin naar Adelaide. De student aan de TU Delft krijgt onder anderen gezelschap van studiegenoten Oliver van der Meer, Hjalmar van Raemdonck, Joep Steenbeek en Rahib al Zaher, de bestuurders van de futuristisch ogende auto.
De Nuna4 heeft een ietwat gewijzigd uiterlijk ten opzichte van voorganger Nuna3. ,,De organisatie van de race heeft de eisen aangepast, zodat de voertuigen meer gaan lijken op gewone auto's'', legt Roest uit. ,,De bestuurder zit meer rechtop, de wagen heeft een stuur in plaats van stuurhandels en Nuna4 is kleiner dan Nuna3, waardoor er minder plaats is voor zonnecellen. Daardoor is de nieuwe auto ook minder snel.''
De teamleider verwacht dit jaar meer spanning tijdens het evenement. ,,De universiteiten van Enschede en Michigan zullen flinke concurrentie bieden'', voorspelt Roest. ,,De Amerikanen hebben ettelijke miljoenen dollars in hun auto gestoken. Zij willen ontzettend graag winnen. Maar wij hebben onze auto ook op vrijwel alle punten verbeterd en maken zeker een kans.''
Minister Eurlings is trots op de 185 kilo wegende Nuna4, die officieel is goedgekeurd door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). ,,Hij rijdt bijna 100 kilometer per uur, 3000 kilometer lang zonder een druppel brandstof te gebruiken'', somde de bewindsman enkele kenmerken van de zonneauto op. ,,Nu oogt de auto nog futuristisch, maar het wordt meer en meer een gewoon vervoermiddel. Zonne-energie zal in Nederland een steeds grotere rol spelen''.
Roest is het helemaal eens met de minister. Hij verwacht dat de eerste auto met zonnecellen als energiebron binnen tien tot vijftien jaar in de showroom staat. ,,Het kan erg snel gaan'', stelt de student. ,,En als dat gebeurt, kunnen olieconcerns als Shell en Esso wel inpakken''.