Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Zonder ingrijpen komen meeste koeien straks niet meer buiten

  •  
03-11-2006
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
vv_newsimg_211030.jpg
Natuur en Milieu en de Dierenbescherming zien in het vandaag gepresenteerde onderzoek van CLM, 'Nulmeting Koe en wij' een extra noodzaak om de trend dat steeds meer koeien permanent op stal staan, te keren. CLM heeft onder 600 melkveehouders de opvattingen en ontwikkelingen inzake beweiding gepeild. Terwijl de meeste boeren de koeien wel in de wei willen houden, verwachten ze dat over tien jaar nog maar 43 procent van de koeien buiten komt. De Dierenbescherming en Natuur en Milieu roepen overheid en detailhandel op om weidegang te stimuleren.
Het onderzoek van CLM geeft aan dat steeds meer melkveehouders hun koeien ook in de zomer op stal houden, van 5 procent tien jaar geleden naar 13 procent nu en naar verwachting 28 procent over tien jaar (het gaat dan om 57 procent van de koeien). Opmerkelijk is ook dat er grote verschillen zijn tussen regio's. In West-Nederland loopt de koe gemiddeld 2,5 keer zoveel in de wei als in Brabant en Limburg.
Natuur en Milieu en de Dierenbescherming zijn blij dat uit het onderzoek blijkt dat de meeste boeren koeien in de wei willen houden. Tegelijk zijn de organisaties bezorgd dat de stemming in de sector is, dat permanent op stal houden toch de toekomst is.
Het is dan ook zaak om twee dingen te doen. Ten eerste meer en betere communicatie om kennis en houding van boeren te veranderen, opdat ze besluiten dat koeien in de wei niet alleen wenselijk maar ook haalbaar is. We moeten af van het idee dat een moderne boer zijn koeien op stal houdt. Ten tweede moeten detailhandel, industrie en overheid weidegang actief stimuleren. Dat betekent voor handel en verwerkers weidegangproducten stimuleren door inkoopvoorwaarden, promotie en/of prijs. En voor de overheid het koppelen van weidegang aan landbouwsubsidies.
Eerder dit jaar maakte zuivelfabriek Rouveen in navolging van Cono bekend voor hun kaasproductie melk van koeien met weidegang extra te belonen. Ben en Jerry's garandeert dat hun ijs gemaakt is van melk van weidende koeien. En ook Campina gaat aan melk voor de productie van dagverse zuivelproducten kwaliteitseisen stellen die het best haalbaar zijn door koeien 's zomers weidegang te geven. Dierenbescherming en Natuur en Milieu ondersteunen dit soort initiatieven van harte.
Op 1 juni 2006 boden de Dierenbescherming en Natuur en Milieu in het kader van de campagne 'Koe zoekt wei' 45.000 handtekeningen aan aan het Centraal Bureau Levensmiddelen, de koepel van supermarkten om duidelijk te maken dat veel Nederlanders zuivelproducten willen kopen afkomstig van koeien met weidegang. Koeien in de wei geven niet alleen een mooi plaatje van het karakteristieke Hollandse landschap, ze hebben minder last van klauw- en uierontstekingen, hebben meer bewegingsruimte voor hun natuurlijk gedrag en zijn beter voor het milieu (minder ammoniakuitstoot). Zuivelproducten van melk van koeien die vers gras eten is bovendien gezonder omdat ze meer onverzadigde vetzuren bevatten.
Bron: Dierenbescherming en Natuur en Milieu

Meer over:

nieuws - natuur
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor