Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Zijn spooronderdelen van hergebruikt plastic duurzaam?

  •  
08-09-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
rails_pixabay spoor

© Pixabay

Spoorbeheerder ProRail gaat onderzoeken of de zogeheten dwarsliggers op het spoor kunnen worden vervangen door een duurzamere variant. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft uit onderzoek geconcludeerd dat dwarsliggers van hergebruikt plastic en zwavelbeton duurzamer zijn dan de huidige exemplaren van cementbeton. Dwarsliggers zijn de onderdelen die dwars onder de treinrails liggen.

Jaarlijks vervangt ProRail 200.000 van deze elementen. Het RIVM vergeleek verschillende alternatieven op het gebied van duurzaamheid en veiligheid voor het milieu. Voor de oorspronkelijke houten dwarsliggers was bijvoorbeeld veel land nodig om het materiaal op te produceren. Bij het maken van de nieuwere cementen exemplaren komt veel CO2 vrij. De CO2-uitstoot is bij de plastic variant lager dan bij de huidige van beton.

ProRail laat weten eerst het duurzame alternatief zelf verder te onderzoeken, alvorens het in de praktijk te gebruiken.

Bron: ANP

Meer over:

materiaal, plastic
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor