'Zaanse Flopkip' is winnende naam
• 06-12-2013
• leestijd 2 minuten
'Zaanse Flopkip' is uitgeroepen tot winnaar van de namenwedstrijd voor de nieuwe plofkip van Albert Heijn. Wakker Dier organiseerde de wedstrijd, omdat de supermarkten onlangs met veel tamtam aankondigden met een nieuwe duurzamere en diervriendelijkere kip te komen. In de praktijk stelt dit echter nauwelijks iets voor: de dieren mogen een paar dagen langer leven en krijgen een smartphone meer aan ruimte en een handje stro. Wakker Dier vermoedt dat Albert Heijn deze flopkip binnen een of twee jaar in het schap wil leggen, voorzien van een klinkende naam om het winkelpubliek zand in de ogen te strooien.
Wedstrijd
Wakker Dier riep iedereen op om namen in te dienen voor de nieuwe plofkip van Albert Heijn. Er zijn in totaal 1.400 inzendingen binnen gekomen. De naam flopkip werd maar liefst 160 keer ingezonden. De vakjury koos het woord flopkip omdat het in één klap toont waar het om draait: wat een flop dat Albert Heijn zo hard roept over duurzaamheid en dierenwelzijn, en vervolgens ijskoud plofkip in de winkel blijft leggen.
Plofkip
Nederland slacht dagelijks 1,5 miljoen plofkippen: kuikens van zo’n 6 weken oud die dan al ruim twee kilo wegen. Met duizenden in een stal en 20 kippen op een vierkante meter worden ze gehouden in dichte schuren en in hun eigen ontlasting. De snelle groei zorgt voor veel welzijnsproblemen: kreupelheid, gewrichtspijn, voetzweren, brandhakken en ademhalingsproblemen. Plofkippen krijgen veel antibiotica. Bijna al het kippenvlees in de winkels is besmet met ESBL-bacteriën.
Campagne Wakker Dier
Wakker Dier wil dat Nederland omschakelt naar kip met 1 Beter Leven ster van de Dierenbescherming. Deze kippen leven twee weken langer en hebben nauwelijks last van de welzijnsproblemen waar de plofkip mee kampt. Ze hebben een overdekte uitloop, meer ruimte en volgens recent grootschalig onderzoek krijgen zij 85% minder antibiotica toegediend.
Supermarkten willen de omschakeling naar 1 ster kip (vooralsnog) niet maken. Zij kiezen voor een tussenoplossing die net niks is: de plofkippen krijgen uiterlijk in 2015 een handje stro, een nachtrust van 6 in plaats van 4 uur en een smartphone meer aan ruimte.
Grootste plofkipverkoper van Nederland
In de campagne van Wakker Dier is veel aandacht voor de supermarkten Jumbo en Albert Heijn, ook al verkopen alle andere supermarkten óók nog plofkip. Daar zijn goede redenen voor:
- AH is de grootste plofkipverkoper van Nederland: ongeveer eenderde van alle plofkippen die in een supermarkt verkocht worden, komt uit een AH winkel. Dat zijn tientallen miljoenen dieren per jaar.
- AH is ‘supermarktkoning’ – marktleider – van Nederland en andere supers kijken wat AH doet. Jumbo is de ‘kroonprins’. Zolang AH en Jumbo publiekelijk verkondigen niet te stoppen met plofkip, blijven anderen ook gewoon plofkip verkopen.
- AH stuntte in de eerste helft van 2013 drie keer zo vaak in haar folder of website met plofkip als het jaar ervoor. Vooral met de aanbiedingen van de voordeelverpakking plofkipfilet voert Albert Heijn de verkoop op. Jumbo voert de laagsteprijsgarantie op veel producten, ook op plofkip.
Bron: Wakker Dier