Wubbo Ockels heeft een eerste testrit gemaakt met de Superbus, een volledig elektrische bus waar de oud-astronaut en wetenschapper al enkele jaren aan werkt.
De Superbus heeft een lage luchtweerstand en kan passagiers daardoor met een snelheid van 250 kilometer per uur vervoeren over een aparte baan. Aanvankelijk presenteerde Ockels het duurzame transportmiddel als alternatief voor de Zuiderzeelijn. Ockels geeft leiding aan een team van de TU Delft, dat de bus ontwikkelt.
"De rit was fantastisch", zegt Ockels vandaag in een interview met Idealize. "Maar doordat hij nu nog maar 80 kilometer per uur reed, had ik het gevoel dat de bus slechts kroop. De bus kan en moet in de toekomst natuurlijk veel harder gaan."
Ockels zegt dat er nog zeker een jaar testritten zullen worden gereden. Mogelijk zou busmaatschappij Connexxion, dat partner is in het project, de bus al incidenteel op bepaalde routes gaan inzetten.
Partners
De TU Delft presenteert deze week op de autobeurs van Hannover in Duitsland een experimenteel prototype van een supersnelle, elektrisch aangedreven bus. Dat heeft de universiteit maandag bekendgemaakt.
Ockels hoopt daar meer commerciële partners voor het project te kunnen interesseren. Tot nog toe ligt er alleen een concreet plan van Connexxion om de bus te laten pendelen tussen Groningen en Heerenveen, en op de N61 in Zeeland.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft 9 miljoen euro bijgedragen aan de ontwikkeling van de bus, de TU Delft 1,5 miljoen euro en Connexxion 1 miljoen euro. Nog eens vijftig bedrijven en instellingen leverden kleinere bijdragen.
Vertrouwen
De oud-astronaut heeft vertrouwen dat zijn bus uiteindelijk aftrek zal vinden. "Een zakendelegatie uit Hong Kong zei laatst nog tegen me dat de Superbus net zoveel voor Nederland kan betekenen als de TGV voor Frankrijk." Eerder meldde Ockels ook al belangstelling uit Australië, maar dat heeft tot nog toe nog niet geleid tot concrete samenwerking