Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

WNF en Albert Heijn werken samen aan natuurbehoud

  •  
01-10-2012
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
160 keer bekeken
  •  
vv_newsimg_164910.jpg
Supermarktconcern Albert Heijn en het Wereld Natuur Fonds (WNF) gaan samen de internationale productie van palmolie, hout en papier en soja duurzamer maken. De organisaties hebben afgesproken dat deze grondstoffen in de eigen merkproducten al binnen een paar jaar verantwoord zijn geteeld en geproduceerd. De nieuwe overeenkomst is een uitbreiding van de samenwerking tussen WNF en Albert Heijn om het aanbod van vis te verduurzamen.
Keurmerk verplicht
WNF heeft met Albert Heijn ondermeer afspraken gemaakt over voedings- en verzorgingsproducten van het eigen merk. Deze mogen vanaf 2013 alleen nog maar duurzame RSPO-gecertificeerde palmolie bevatten waar geen regenwoud voor gekapt werd. Tevens moeten alle eigen merkproducten van hout en papier uiterlijk eind 2015 het duurzame FSC-keurmerk hebben. Voor wegwerpproducten, zoals toiletpapier, tissues en papieren zakdoekjes, is het streven alleen gerecycled FSC-papier te gebruiken.
Duurzaam vis en vlees
Ook zijn er specifieke afspraken gemaakt over zuivel, vlees en eieren van het eigen merk. Deze moeten vanaf 2015 afkomstig zijn van dieren die veevoer hebben gekregen dat uitsluitend verantwoord geproduceerde soja bevat. Dat is soja met het RTRS-certificaat. Verder mag er dan alleen nog duurzaam gevangen vis met MSC-keurmerk of verantwoord gekweekte vis met ASC-keurmerk in de schappen liggen.
Groenere economie
"Deze nieuwe samenwerking met Albert Heijn is een belangrijke stap op weg naar een groenere economie", zegt Johan van de Gronden, directeur van het WNF. "De huidige productie van palmolie, hout, soja en vis voor onze dagelijkse consumptie heeft een verwoestend effect op de natuur. Samen met Albert Heijn zijn wij in staat om grondstofketens internationaal te verduurzamen en de hele markt in beweging te krijgen."
"Wij hebben de ambitie om in 2015 al onze eigen merkproducten te verduurzamen”, vertelt Sander van der Laan, algemeen directeur Albert Heijn. "Het WNF wil ons helpen deze ambitie te realiseren. We vinden het belangrijk om samen te werken met organisaties als het WNF om samen naar oplossingen voor verschillende duurzaamheidvraagstukken te zoeken die aansluiten bij de wensen van de samenleving en van onze klanten. Sinds de start van onze samenwerking met WNF in 2007 is het aantal MSC-gecertificeerde visproducten gestegen en is het aantal minder duurzame vissoorten in onze winkels sterk afgenomen."
Bron: WNF en Albert Heijn
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor