Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

WNF beoordeelt 'groene inkoop' van grootverbruikers palmolie

  •  
18-05-2009
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
palmbomen.jpg
Grootverbruikers van palmolie -zoals voedselproducenten, supermarktconcerns of fabrikanten van cosmetica-  kopen te weinig duurzaam geproduceerde palmolie. Daarom stelt het Wereld Natuur Fonds (WNF) een onderzoek in naar hun inkoopgedrag. Over 6 maanden publiceert het WNF een ranglijst met daarop de palmoliegebruikers die het meest en minst duurzame inkoopgedrag vertonen.
Palmolie is te vinden in 60 tot 70% van de producten die te koop zijn in de supermarkt. Voorbeelden zijn margarine, chocolade, koekjes en cosmetica. De olie wordt vooral ingevoerd vanuit Zuid-Oost Azië. Helaas gaat de productie van palmolie hand in hand met grootschalige ontbossing. Het oppervlak aan oliepalmplantages in Maleisië en Indonesië  beslaat inmiddels 6 miljoen hectare. Dat is vergelijkbaar met de oppervlakte van Nederland en België samen.

Ronde Tafel voor Duurzame Palmolie

Daarom heeft het WNF, samen met producenten en afnemers, de RSPO heeft opgericht: de Ronde Tafel voor Duurzame Palmolie. Voor de palmolie die onder de strenge voorwaarden van de RSPO is geproduceerd, mag géén waardevol bos gekapt worden. Er is eerlijk onderhandeld over de grond met de oorspronkelijke eigenaren. Ook verdienen de werknemers een fatsoenlijk salaris en is kinderarbeid verboden.
Sinds vorig jaar is deze duurzame palmolie verkrijgbaar in Europa. Maar van de 1,3 miljoen ton RSPO-palmolie die inmiddels beschikbaar is, werd tot op heden nog maar 1 procent (15.000 ton) verkocht. ,,In het recente verleden zijn door verschillende grootverbruikers van palmolie toezeggingen gedaan om binnen afzienbare tijd over te schakelen op duurzame palmolie om de bossen wereldwijd te sparen. Het lijkt er nu op dat supermarktconcerns, voedsel- en consmeticafabrikanten dat voornemen alleen met de mond belijden,’’ zegt Johan van de Gronden, directeur van het WNF.

Ranglijst

In een poging om de verkoop van de duurzame palmolie te stimuleren, gaat het WNF het inkoopgedrag van grootverbruikers van palmolie monitoren. Na zes maanden publiceert de natuurbeschermingsorganisatie een lijst waaruit duidelijk wordt wie wel en niet duurzaam inkoopt. Daarnaast vraagt het WNF de bedrijven die veel palmolie gebruiken om snel een publieke toezegging te doen over de termijn waarop zij overschakelen op duurzame palmolie.
Bron: WNF

Meer over:

nieuws - milieu
Delen:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor