Winteravonden brengen zuinige verlichting
• 26-10-2010
• leestijd 2 minuten
Vlak voor het ingaan van de wintertijd komt er hulp bij het kiezen van zuinige verlichting. Op de winkelvloer en via de site
www.milieucentraal.nl/zuiniglicht krijgen mensen goede en zo volledig mogelijke informatie over het gebruik van spaar- en ledlampen. De campagne heet ‘Zuinig licht, heldere keuze’.
Deze campagne is een gezamenlijk initiatief van de Nederlandse Licht Associatie (NLA), Milieu Centraal, Agentschap NL, het ministerie van Infrastructuur & Milieu en de producenten en retailers van energiezuinige verlichting: Blokker, Europart, Gamma, Hema, Hornbach, IKEA, Karwei, Kwantum en Leen Bakker, CALEX, Energetic Lighting, Garden Retail Services, Havells-Sylvania, LedNed, Intratuin, Megaman, Osram, Philips. Ook het Wereld Natuur Fonds ondersteunt de campagne.
Favoriet
De gemiddelde consument vervangt in Nederland inmiddels in 80% van de gevallen een kapotte gloeilamp door een energiezuinige variant. De spaarlamp is daarbij favoriet, hoewel het gebruik van de ledlamp de afgelopen tijd flink is toegenomen: bijna 60% van de mensen die ledlampen in huis hebben, geeft aan dat ze deze in het afgelopen jaar hebben aangeschaft.
Als mensen nieuwe lampen kopen, kiest de meerderheid voor energiezuinige lampen. De lage gebruikskosten en de milieuvriendelijkheid van deze lampen worden gezien als de belangrijkste voordelen. De vragen die mensen hebben over energiezuinige verlichting, richten zich vooral op zaken als prijs, lichtkleur, dimbaarheid en geschiktheid in verschillende situaties.