Windmolenwiek voor Heineken
• 05-06-2013
• leestijd 1 minuten
Greenpeace heeft deze week een windmolenwiek afgeleverd bij de Heineken Experience in Amsterdam. De wiek is ruim twaalf meter lang en maakt een klauterpartij nodig om binnen te komen.
Greenwashing
‘Heineken claimt groene koploper te zijn van het Nederlandse bedrijfsleven, maar als Greenpeace hen vraagt wat dat betekent, blijft het stil. Dat riekt naar greenwashing’, zegt Joris Thijssen, campagnedirecteur van Greenpeace. Eerder op de dag bezorgde Greenpeace een andere windmolenwiek bij het hoofdkantoor van FrieslandCampina in Amersfoort.
Nek uitsteken
De wiek vormt nu een mooi aandenken voor de deur van dit bedrijf. Thijssen: ‘Steeds als iemand naar binnen of naar buiten wil, worden medewerkers en directie herinnerd aan het feit dat Nederland groene koplopers nodig heeft. Koplopers die hun nek durven uitsteken, zoals DSM, Philips, AkzoNobel en Unilever.
Moet anders
Om in Nederland de omslag naar schone energie zoals zonne- en windenergie te maken, helpt het enorm als het bedrijfsleven zich uitspreekt, want tot nu toe wordt de omslag naar schone energie vooral gedwarsboomd door enkele multinationals en energiebedrijven. Dat kán en moet anders.’
Energiebesparing
Greenpeace ontving eind vorige week een verklaring van Heineken, waarin het bedrijf steun toezegt aan het kabinetsdoel om in 2020 16% van de energie schoon op te wekken. Maar het bedrijf weigert iets te zeggen over de noodzaak van ambitieuze doelen voor energiebesparing, CO2-reductie en het opwekken van schone stroom in 2030.
Bron:
Greenpeace.nl