Liegebeesten misleiden consumenten over koeien in de wei, kooieieren en plofkip. Op
wakkerdier.nl/liegebeest
kan iedereen een Liegebeest Top 3 samenstellen. De stembus is tot en met 17 september geopend. De kandidaat met de meeste stemmen wordt het grootste Liegebeest van 2014! Er kan gestemd worden op:
De roomboter van Aldi huismerk:
Een Aha-erlebnis bij de roomboter van Milsani, een huismerk van Aldi: op het pakje staan de koeien lekker in de wei. Maar we hebben een Geheimtip: Aldi zegt unverfroren geen weidemelk te gebruiken. Dat terwijl bijna alle andere supermarkten zich wel inzetten voor de koe in de wei! Hoog tijd dat er aan hun koeienhuisvesting gefröbeld wordt!
Valess:
Een vleesvervanger die veel wordt gegeten door vegetariërs en flexitariërs met een hart voor dieren. Maar wordt gemaakt van melk zonder weidegarantie en eieren van kippen die nooit buiten komen. Niet geschikt voor mensen met een hart voor dieren.
Jan Pannenkoek:
De verpakkingen van Jan Pannenkoek zijn doorspekt met mooie plaatjes, vrolijke kippen, varkens met staarten, koeien in de wei. Maar dat zijn slechts plaatjes, in werkelijkheid interesseert het Jan helemaal geen fluit hoe de dieren leven, ze weten het niet eens! Dat kan niet veel goeds beloven…
Goudse stalkaas van supermarkt Plus:
Op deze verpakking van Plus Goudse kaas lijkt het net alsof je een moederkoe en kalf lekker in de wei ziet staan. Maar schijn bedriegt! Plus bevestigt dat de kaas helemaal ‘niet wordt gemaakt van weidemelk’. En de kalfjes?! Die worden bijna direct na de bevalling bij de koe weggehaald.
John West vispaté zalm:
John West kiest voor “duurzame vis” van de “beste kwaliteit” en vertelt trots over haar unieke gedetailleerde informatie over de herkomst van de vis. Van de vis ja, want over de rest van de paté blijven ze verdacht stil. Waarom? Omdat er kooiei in zit! Ei van kippen uit krappe stalen kooien. Zou John West daar zijn blik niet op moeten richten?
Authentieke plofkip van Coop:
Supermarkt Coop vindt de smaak van plofkip (h)eerlijk en puur, zoals de natuur het heeft bedoeld. Zeg Coop, wanneer zagen jullie in de natuur voor het laatst een kip die nauwelijks nog kon lopen, in zijn eigen poep met z’n negentienen op een vierkante meter zitten?
Dierenleed vaak verdoezeld
Door mooie en misleidende praatjes op foute producten krijgen écht eerlijke producten bijna geen kans. De Liegebeesten verleiden de consument tot het aankopen van schone schijn, ten koste van diervriendelijkere producten.
De afgelopen jaren hebben al tientallen fabrikanten hun misleidende verpakkingen aangepast door deze verkiezing en diverse klachten van Wakker Dier bij de Reclame Code Commissie. En sommige fabrikanten zetten echt stappen; zij passen het product aan in plaats van de verpakking. Zo verving Albert Heijn vorig jaar de plofkip in hun Excellent producten door kip met één Beter Leven ster.
Wakker Dier is blij om te constateren dat er steeds minder misleidende producten en reclames zijn te vinden op het gebied van dierenwelzijn. Zo wordt het woord ‘diervriendelijk’ niet meer gevonden op producten uit de vee-industrie en staan er geen plaatjes meer van blije weide-kippen op dozen van scharreleieren. Maar oplettendheid blijft geboden!