Weer- en verkeersalarm voortaan gecombineerd
• 02-11-2006
• leestijd 2 minuten
Met de komst van de eerste najaarsstorm introduceren KNMI en Rijkswaterstaat een novum: een gecombineerd weer- en verkeeralarm.
Beide instellingen besloten de handen ineen te slaan na de hevige sneeuwval die 25 november vorig jaar leidde tot 800 kilometer file en duizenden gestrande reizigers. Toen ruim een maand later opnieuw slecht weer op komst was, besloten KNMI en Rijkswaterstaat het publiek ruim van tevoren te waarschuwen. ,,Dat werkte. Nieuwe chaos bleef uit'', zei donderdag verkeersminister Karla Peijs. Een vaste procedure was toen geboren.
Het KNMI 'doet' al aan weeralarm, met voorwaarschuwingen, zoals Rijkswaterstaat voor verkeersellende waarschuwt. ,,Het maatschappelijke effect werd bij ons niet meegenomen. Maar sneeuwval met Kerstmis is in Drenthe een feest, in en om Amsterdam leidt die in de spits tot een verkeersinfarct'', erkende hoofddirecteur Frits Brouwer.
In de nieuwe opzet zullen KNMI en het Verkeerscentrum Nederland, onderdeel van Rijkswaterstaat, bij naderend slecht weer overleggen over de gevolgen voor het wegverkeer. Als die er zijn, komt er twaalf tot 24 uur van tevoren een voorwaarschuwing. Zet het barre weer door, dan volgt een echt weer- en verkeeralarm.
Verwacht wordt dat er jaarlijks zeven voorwaarschuwingen de deur uitgaan, die omgezet worden in gemiddeld vijf weer- en verkeeralarmen. Mocht het slecht weer te lokaal zijn of worden, dan blijft het bij een voorwaarschuwing en blijft een landelijk alarm achterwege.
Minister Peijs zei dat het gecombineerde alarm in principe alleen bij bijzonder slecht weer wordt gebruikt dat van invloed kan zijn op de verkeersveiligheid . ,,Maar je kan niet alles voorzien. Beter één keer te veel gewaarschuwd dan één keer te weinig. Automobilisten blijven uiteindelijk zelf ervoor verantwoordelijk of ze de weg opgaan.''
Bron:ANP