We zijn een stelletje meelopers!
• 13-02-2013
• leestijd 1 minuten
© fruit
‘Als anderen duurzaam consumeren, wil ik het ook wel,' is tot nu toe de slogan van de meeste Nederlandse consumenten. Een grote groep vindt het wel belangrijk om duurzaam te handelen, maar komt niet over de drempel om het daadwerkelijk te gaan doen.
Gekke Henkie
Duurzame producten hebben vaak hogere prijzen. Daarom blijven de meeste mensen toch de goedkope niet-duurzame producten kopen. Anderen die het eventueel wel zouden kunnen of willen, voelen zich ‘het braafste jongetje van de klas’ of ‘gekke Henkie’ als zij het zouden doen.
Subsidies
Onderzoekers van het Planbureau voor de Leefomgeving hebben in samenwerking met universiteiten een gedragsonderzoek uitgevoerd en daaruit komen deze resultaten. Het Rijk zou eigenlijk subsidies moeten geven om de markt te verduurzamen. Subsidies zijn een vorm van zachte dwang en werken beter dan harde dwang .
Bron:
duurzaamnieuws.nl