Wakkere winkelaar steeds krachtiger wapen tegen kiloknallers
• 14-10-2010
• leestijd 3 minuten
Het aantal diervriendelijke aanbiedingen in de folders is dit jaar met 20% gestegen. Dit blijkt uit de cijfers van de Wakkere Winkelaar, de wekelijkse nieuwsbrief van Wakker Dier met de diervriendelijkste aanbiedingen van de 10 grootste supermarkten. De nieuwsbrief is onderdeel van de kiloknallercampagne en richt zich op consumenten. De Winkelaar viert vandaag haar éénjarig bestaan: voor Wakker Dier reden om de balans op te maken. Begin 2010 had de Winkelaar nog een gemiddelde van 5 aanbiedingen per week, maar inmiddels zijn dit er 6,2. Wakker Dier is blij met dit resultaat, want deze diervriendelijke aanbiedingen vervangen vaak kiloknallers in de folder. De Dirk/Bas/Digros is koploper, met elke week biologisch vlees in de folder. Ook Dekamarkt zegde deze week aan Wakker Dier toe wekelijks een vleesvervanger of biologisch vlees aan te bieden. C1000 is hekkensluiter met slechts 10 aanbiedingen in een heel jaar. De toename in diervriendelijke aanbiedingen komt vooral door een toename in aanbiedingen van zuivel en biologisch vlees. Diervriendelijke eieren worden haast nooit goedkoper aangeboden. Wakker Dier is blij met de toename in diervriendelijke aanbiedingen en zal deze trend blijven stimuleren. “Nu telt de Winkelaar nog 15.000 inschrijvers, maar hoe groter die groep wordt, hoe machtiger de Winkelaar wordt als wapen tegen de kiloknaller” aldus Wakker Dier.
Jarige Wakkere Winkelaar
Vandaag precies een jaar geleden verzond Wakker Dier de eerste Wakkere Winkelaar. Deze verscheen toen tweewekelijks en noemde de diervriendelijke aanbiedingen van de zes grootste supermarkten. Vanwege het enorm snel groeiende aantal inschrijvers en positieve reacties breidde de Wakkere Winkelaar op 1 januari uit naar wekelijks en 10 supermarkten (en vanaf dat moment worden nu de cijfers bekeken). De tien supers zijn AH, C1000, Coop/Supercoop, Deen, Dekamarkt, Dirk/Bas/Digros, Jumbo, Plus, Spar/Attent en Super de Boer. De Aldi en Lidl zijn hierin niet meegenomen vanwege hun lage aanbod aan diervriendelijke producten, laat staan aanbiedingen. In 2010 hadden de tien supermarkten in totaal 256 diervriendelijke aanbiedingen. Hieronder verstaat Wakker Dier: vleesvervangers, biologisch vlees, zuivel en eieren (EKO-keurmerk of 3 Beter Leven sterren van de Dierenbescherming) en producten met twee Beter Leven sterren. Wakker Dier zette het aantal diervriendelijke aanbiedingen van de eerste 20 weken tegenover de laatste twintig weken van 2010, en zag daarin een toename van gemiddeld 5 naar 6,2 diervriendelijke aanbiedingen per week.
Dirk is koploper
Dirk heeft de meeste diervriendelijke aanbiedingen (48 stuks, 19% van het totaal), gevolgd door Plus (39 stuks / 15.3%) en Deka (35 stuks/13.7%) . Deze 3 supermarkten samen zijn verantwoordelijk voor bijna de helft (133 stuks/47.7%) van de aanbiedingen. Dirk is ook het meest consistent in haar aanbiedingsbeleid, door vrijwel elke week een alternatief aan te bieden in de folder. C1000 scoort het laagst (10 aanbiedingen) ondanks de duidelijke opname van biologisch vlees en toename in andere productgroepen de laatste weken. C1000 wordt op de voet gevolgd door Jumbo (11) & Coop (13). Deze drie zijn verantwoordelijk voor slechts 34 aanbiedingen (13.3%). Marktleider AH scoort met 18 producten ver onder het gemiddelde van 25,6 stuks.
De toename in het aantal aanbiedingen komt voornamelijk door biologisch vlees (gestegen van 1 naar 2,2 aanbiedingen gemiddeld in de 10 folders) en zuivel (gegroeid van bijna niets tot wekelijks één folderplek). Diervriendelijke eieren zijn haast nooit in de aanbieding.
Kiloknallers
De Wakkere Winkelaar is onderdeel van de anti-kiloknallercampagne van Wakker Dier die afgelopen week de Gouden Koe won, de prijs voor de beste dierencampagne. De lage vleesprijzen in de winkel zijn de oorzaak van veel dierenleed in de vee-industrie. Decennialang hebben supermarkten geconcurreerd met goedkoop vlees, waardoor de dieren het steeds slechter kregen en boeren moesten opschalen om rond te kunnen komen. Langzaam komt hier verandering in. Wakker Dier wil dat supermarkten gaan concurreren met dierenwelzijn en niet met lage prijzen. Als voorbeeld voor de supermarkten maakte Wakker Dier onlangs reclame met een film van blije biologische varkens bij het vleesschap van 200 supers.
Bron: Wakker Dier