Wakker Dier ziet resultaat plofkipcampagne
• 04-07-2012
• leestijd 1 minuten
Actiegroep Wakker Dier heeft de indruk dat de dit jaar van start gegane campagne Stop de Plofkip resultaat oplevert. Op basis van het naspitten van vele reclamefolders concludeert de stichting dinsdag dat supermarkten in de eerste helft van dit jaar een kwart minder vaak hebben gestunt met goedkoop kippenvlees dan in dezelfde periode in 2011.
Daling
Het absolute aantal 'plofkipaanbiedingen' daalde in deze periode van 235 naar 177. In totaal hadden de acht grootste supermarktketens begin 2011 nog 1013 aanbiedingen van vlees zonder keurmerk. De eerste helft van dit jaar waren dat er nog maar 938, wat neerkomt op een daling van ruim 7 procent, aldus Wakker Dier.
Aanbiedingen
De stichting vindt het daarnaast goed nieuws dat het aantal aanbiedingen van vleesvervangers in de onderzochte tijdspanne met 27 procent is gestegen. Het totaal aantal diervriendelijke aanbiedingen, inclusief door de Dierenbescherming goedgekeurde producten en zuivelvervangers, is volgens de onderzoeksresultaten niettemin weer licht gedaald: van 221 in 2011 naar 213 in 2012.