Wakker Dier waarschuwt AH klanten voor plofkip
• 10-01-2013
• leestijd 2 minuten
Wakker Dier waarschuwt vandaag de klanten van Albert Heijn, dat hun luxe ogende verpakking-met-strik plofkip bevat. Deze waarschuwing is te lezen in advertenties in 8 grote landelijke dagbladen en zal verder worden verspreid via een Facebook-campagne. In 2011 werd deze verpakking-met-strik door veel consumenten aangedragen voor de ‘Liegebeest van het jaar’ verkiezing en kreeg de tweede prijs. De verpakking suggereert een kwaliteitsproduct, maar bevat plofkip: een kip die door haar extreem snelle groei en hoge gewicht soms nauwelijks meer kan lopen en veel antibiotica krijgt om op de been te blijven.
Campagne plofkip
De waarschuwing is onderdeel van de langlopende campagne van Wakker Dier tegen de plofkip. In januari startte Wakker Dier een offensief tegen plofkipverkopers Albert Heijn en Jumbo op TV. Wakker Dier wil dat de supers kippen een beter leven gunnen en overstappen op kip met 1 ster van het Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming. Deze kip is ietsje duurder en leeft iets langer. Daardoor voelt de kip zich beter, heeft nauwelijks antibiotica nodig en heeft veel minder last van de welzijnsproblemen waar de plofkip mee kampt, zoals chronische pijn, kreupelheid, voetzweren en borstblaren.
Albert Heijn: grootste plofkipverkoper van Nederland
Albert Heijn is verreweg de grootste plofkipverkoper van Nederland. Ze is niet alleen de grootste supermarktketen, maar verkoopt ook verhoudingsgewijs meer kip door haar vele gestunt en lage kipprijzen. Terwijl de plofkip-aanbiedingen afgelopen jaar bij vrijwel alle supermarkten daalden, stuntte AH juist meer met plofkip in haar reclamefolders. Meer dan een derde van alle kip bij supermarkten gaat langs de kassa’s van de Albert Heijn. Het gaat om tientallen miljoenen kippen per jaar. Het overgrote deel hiervan is plofkip. Albert Heijn koopt ondermeer voor een prikkie de ergst geplofte kippen uit stallen op om ze als 'grote kipfilet' tegen bodemprijzen te verkopen.