Wakker Dier tegen McDonald's
• 18-02-2016
• leestijd 2 minuten
© Fotograaf: Tinyvdmeer
Wakker Dier start donderdag een campagne tegen de plofkip in het McNuggets Happy Meal van McDonald’s. Met de
tv-reclame 'Plofkipjes, spaar ze allemaal!’ haakt Wakker Dier op ogenschijnlijk luchtige wijze aan bij de speeltjes die McDonald’s in het Happy Meal stopt om haar jongste klanten het familierestaurant in te trekken. Maar de wrange kant van de boodschap is dat de kipnuggets in de vrolijke Happy Meal doos zijn gemaakt met plofkip. Met de commercial over kreupele Cripple, volgevreten Fatty, oververhitte Puffy en Blisty met zijn voetzweren wijst Wakker Dier de ouders van jonge kinderen op het dierenleed achter de kipnuggets.
De kip van McDonald’s
Ondanks de vele woorden over verduurzaming op de website en ondanks het nieuwe groene logo, zijn alle kipproducten van McDonald’s nog gemaakt met plofkip. Dit geeft McDonald’s zelf ook toe op haar website en per e-mail aan Wakker Dier. McDonald’s probeert het leed een klein beetje te verzachten met kortere transporttijden, een smartphone aan extra leefruimte en een eigen controlesysteem, maar de kip blijft de snelgroeiende plofkip.
Familierestaurant
McDonald’s profileert zich nadrukkelijk als familierestaurant. Haar communicatie richt zich bewust op gezinnen met kinderen. Daarom richt Wakker Dier zich in de nieuwe campagne ook vooral op ouders van jonge kinderen.
Plofkippen groeien extreem snel, meer dan 60 gram per dag. Vooral de borstspieren – de latere kipfilets – worden opvallend groot. Hier is het ras speciaal op gefokt: kipfilet is het meest geliefde stuk kip van de westerse consument. Door die snelle groei kan de kip al naar de slacht terwijl ze nog maar een jong kuiken is.
Campagne stop de plofkip
Wakker Dier startte in januari 2012 met de campagne tegen de plofkip. Supermarkten zijn inmiddels bezig met omschakelen naar een betere kip. Maar op veel andere plekken wordt er nog volop plofkip verkocht. Zo staat het nog verrassend vaak op de menukaarten van restaurants en kantines, en gebruiken ook sommige A-merken nog altijd plofkip. In het komende jaar zal Wakker Dier zich inspannen om de trend naar betere kip ook in die sectoren door te zetten. Het wordt hoog tijd dat ook restaurantketens en achterblijvende A-merken de plofkip in de ban doen. Te beginnen bij één van de grootste en bekendste restaurantketens van ons land, McDonald’s.
Bron: Wakker Dier