Wakker Dier start tv-campagne tegen plofkip
• 26-06-2012
• leestijd 2 minuten
Wakker Dier start deze week haar nieuwe tv-campagne, gericht op een einde aan de verkoop van plofkip bij supermarkten. In de tv-spot wordt de supermarktklant meer dan ooit duidelijk gemaakt dat de goedkope kipfilet in het schap eigenlijk een dier is dat een rotleven heeft gehad. Plofkippen worden in zes weken tijd vetgemest tot vleeshomp van ruim twee kilo en lijden aan overgewicht, kreupelheid en voetzweren.
Overstap
Al zes A-merken beloofden Wakker Dier binnen twee jaar over te stappen naar kip met 1 Beter Leven-ster. De supermarkten verklaarden twee weken geleden deze stap pas in 2020 te willen maken. Wakker Dier noemt dat een vertragingstactiek. Dagelijks belanden zo’n 250.000 plofkippen, na een ellendig leven, voor een spotprijs in de Nederlandse winkels. Vanaf donderdag is de campagne op tv te zien.
Campagne Stop de Plofkip
In januari schreef Wakker Dier 40 supermarkten en A-merken aan met de vraag zo snel mogelijk te stoppen met plofkip. Inmiddels gaven al zes A-merken gehoor aan de oproep van Wakker Dier vanwege het dierenleed. Unilever, Johma, Struik, Olvarit babyvoeding, Domino’s Pizza en Wagner Pizza zullen binnen een half tot maximaal twee jaar omschakelen naar kip die voldoet aan de één ster norm van het Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming. Kip met 1 Beter Leven ster is van een langzamer groeiend ras, heeft minder last van ontstekingen aan de pootjes en borst en heeft haast geen antibiotica nodig. Ook leeft deze kip langer, heeft meer ruimte en een overdekte uitloop naar buiten.
Wakker Dier richt haar campagne nu via tv, radio en sociale media op de supermarktketens en hun klanten, om zo snel mogelijk een einde te maken aan de plofkip in het winkelschap.
Bekijk
hier
de TV spotje.
Bron: Wakker Dier